Själva granskningen går till på det sättet att Skolinspektionen besöker skolan och intervjuar både lärare och rektor. Intervjuer görs också med områdeschef, verksamhetschef samt personal inom barn- och utbildningsförvaltningen som har ansvar för att driva utvecklingsfrågor.
Håller måttet
Syftet i just denna granskning var att se om kvaliteten i rektorns och huvudmannens arbete håller måttet då det gäller att identifiera behov och skapa förutsättningar för att skolans utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Inspektionen visade att skolans arbete fungerar väl där lärarna ges möjlighet att enskilt, såväl som inom ämnes- och arbetslagen, följa upp och analysera sin undervisning. Boskataskolan har skapat bra forum som möjliggör att lärare kan dela erfarenheter med varandra.
– I vårt arbete med att utveckla tillgängliga lärmiljöer har respektive arbetslag samlats med jämna mellanrum för att utbyta erfarenheter om hur arbetet fungerar, och kan utvecklas, det har varit en givande modell att arbeta efter, säger Anna Berg Wedin, rektor vid Boskataskolan.
Förbättringsområden
I granskningen framkom det att det finns strukturer på Boskataskolan för att utbyta erfarenheter men i dokumentationen av dem sker endast i begränsad omfattning. Skolinspektionen efterfrågar därför en struktur som möjliggör att erfarenheter kan utvecklas till beprövade erfarenheter.
– Det här är något som vi jobbar med just nu, bland annat genom vår digitala plattform där vi kan utbyta erfarenheter. Vi har även nätverksträffar för förstelärarna, vilka nu kommer att få en framträdande roll i arbetet med beprövad erfarenhet, säger Louice Stridsman.