När en förare upptäcker felaktigheter vid hämtningsstället ska det göras en skriftlig avvikelserapportering. Därefter ska kunden informeras så att avfallet kan sorteras korrekt.
– Det kan bli fel i enstaka fall och nu ser vi över hur vi kan stärka våra rutiner ytterligare. Vi måste bli bättre på att informera förarna om hur de ska agera när fel upptäcks och vi som bolag måste bli ännu bättre på att flagga för kunderna när vi upptäcker brister i sorteringen, säger Erik Öhrling.
Vill hjälpa att göra rätt
I Lumires uppdrag finns varken någon plikt att undersöka avfallet eller tillsynsansvar för att kontrollera kunders sortering.
– Vi är beroende av att rätt sak hamnar i rätt kärl. Vi vill hjälpa alla att göra rätt med allt från kunskap till infrastruktur som kärl, skyltning och påminnelser, säger Erik Öhrling.
Trots att vi i Sverige är bland världens bästa på att källsortera och återvinna så sorteras cirka 60 procent fel i kärlen i Luleå, vilket ändå är bättre än rikssnittet. Det innebär att avfall som skulle kunna återvinnas i många fall hamnar som brännbart avfall. Det är ett slöseri med resurser och kan innebära miljörisker.
– Det är bra att källsortering och återvinning både granskas och diskuteras. Vi pratar internt om hur vi kan stärka våra rutiner och jag hoppas att artiklarna leder till att fler tänker på sortering, säger Erik Öhrling.