Guldtrappan har sju bedömningskriterier varav en av dem är att det den nominerade ska ha en strukturerad och kontinuerlig utveckling av pedagogers digitala kompetens, inte minst genom pedagogiskt erfarenhetsutbyte och andra kollegiala former.
Enkel digital lärmiljö
Skolan i Luleå arbetar för att lärare lär tillsammans och av varandra. Ett exempel är LETT-dagen (Luleå Educational Technology Transformation) som anordnades i januari där omkring 900 lärare och pedagoger fick ta del av sina kollegors inspirationsföreläsningar och workshops i digital teknik.
– Vårt mål är att alla elever och lärare när de öppnar datorn ska möta en enkel och bra digital lärmiljö. Det material som finns där ska vara kvalitetssäkrat, det ska innehålla verktyg som underlättar lärarens administrativa arbete före, under och efter en lektion och som bidrar till ett mer individualiserat lärande för eleverna, säger Maarit Enbuske.
Satsning på höjd kompetens
Under det här läsåret har det också gjorts en särskild satsning på att ge alla matematiklärare en grundutbildning i programmering, förvaltningen har även avsatt lärarresurser som kan finnas ute vid skolor för att öka datorvanan bland lärarna.