Skolutvecklare är årets IT-norrbottning

På Luleå business awards utsågs årets IT-norrbottning 2019. Vinnaren är Agneta Hedenström som till vardags arbetar vid barn- och utbildningsförvaltningen i Luleå kommun.

Motiveringen lyder:

”Agnetas engagemang för att digitalisera grundskolan i kombination med hennes engagemang för en jämställd IT- och teknikbransch gör henne till en stark förebild och IT-profil i Norrbotten.

Agneta brinner för att utveckla IT i grundskolan och för att öka ungdomars intresse för ny teknik. Med programmering som ett naturligt verktyg i skolans alla ämnen ger hon killar och tjejer samma förutsättningar att upptäcka möjligheterna med IT, vilket också främjar en långsiktig jämställd kompetensförsörjning och utveckling inom IT-branschen och samhället.”

Agneta Hedenström, årets IT-norrbottning, arbetar till vardags som verksamhetsutvecklare/projektledare vid barn- och utbildningsförvaltningen i Luleå kommun.

Hur känns det att bli årets IT-norrbottning?

– Fantastiskt roligt att få utmärkelsen och jag känner mig hedrad och extra kul att jag faktiskt inte finns inom den mer traditionella IT-branschen.

Hur länge har du arbetat inom skolan?

– Jag har arbetat inom skolans värld i 25 år och inom skolan i Luleå kommun i 21 år. Förutom min utbildning till ma/no/tekniklärare för åk 1–9 så har jag också läst rektorsprogrammet. Jag arbetade som lärare fram till 2008 då jag klev på arbetet som ledningsstöd och sedan rektor.

Vad jobbar du med nu?

– Det senaste året har jag arbetat på barn- och utbildningsförvaltningen först som digital utvecklare i grundskolan och sedan i januari i år arbetar jag som verksamhetsutvecklare och projektledare på barn- och utbildningsförvaltningens IT- och administrationsavdelning.

Vad är roligt med ditt jobb?

– Jag tycker om utmaningar, utveckling och förändringsarbete och när jag 2010 fick upp ögonen för IT i skolan och datorns möjligheter för ett utvecklat lärande så har jag hittat ett område där det pågår ständig utveckling och där möjligheterna är oändliga. Det roligaste med mitt jobb är att få möjligheten att skapa förutsättningar för Luleås unga att förstå och kunna styra och delta i den digitala världen.

Finns det någon risk med den digitalisering som sker nu?

– På det sätt som människan slukar den digitala tekniken så blir vi digitala konsumenter och oerhört passiva. Ju mer jag inser att internet och digital teknik styr vår värld desto viktigare blir det för mig att försöka arbeta för att våra unga förstår vad som finns bakom skärmen och också lära sig hur man med hjälp av programmering styr saker och världen.

Vad vill du fortsätta att utveckla inom skolan?

– Digitalt skapande i form av making och dataspelsskapande har varit ett utvecklingsområde. Under de senaste fyra åren har jag också arbetat aktivt för att hitta arbetssätt och uppgifter som få fler flickor att behålla sitt teknikintresse upp i åldrarna då vi har en oerhörd ojämställd digital värld. Nästan all teknisk utveckling sker av män och därav får vi teknik anpassad för män. Algoritmer (programmering) är makt och därför behöver vi både män och kvinnor som utvecklar och behärskar detta hantverk.

Något mer som du vill berätta?

– Jag vill passa på att tacka mina chefer genom åren, som alla trott på det jag gjort och gett mig friheten att jobba med denna utveckling, men ett ännu större tack till alla de lärare på de skolor där jag varit rektor och som tagit sig an och testat allt jag satt i deras händer, ställt upp i diverse olika utvecklingsprojekt och gett av sig själva och sin tid i arbetet med att ge eleverna nya utmaningar och arbetssätt.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Charlotte Högnelid

Foto: Britt-Marie Ejnestrand

Logotyp