Forskning för framtiden

Luleå och Norrbotten spelar en viktig roll för att lösa klimatfrågan. I takt med allt fler elbilar rullar ökar behovet av energilagring. Just i dagarna meddelade det australiensisk-svenska företaget Talga att man ska tillverka batterikomponenter i Luleå. Och fler etableringar till kan det bli.

Det är i alla fall syftet med ett projekt som Luleå kommun tillsammans med regionen, Boden, Piteå och Älvsbyn finansierar.

2,5 miljoner laddbara bilar förutspår branschorganisationen Power Circle finns i Sverige år 2030. I jämförelse så finns idag 71 000 laddbara bilar i Sverige.

I mars smältes krossade batterier i ett unikt försök i Swerims ljusbågsugn i Luleå. Materialet kom från det finska återvinningsföretaget uRecycle.

Lena Segerlund från Invest i Norrbotten förklarar varför man fortsätter jobba i Luleå med att etablera batteritillverkning.

– Vår regions största fördelar är potential till mineraler, tillgänglig och förnyelsebar el till låg kostnad. Vi har hög produktivitet och automatisering och utgör ett kluster inom gruv- och mineralsektor med hög kompetens. Vi har redan en dialog med fordonstillverkare i Tyskland som just nu forcerar utvecklingen av elbilar.

Lagkrav på återvinning

Batterier innehåller bland annat litium, kobolt, nickel och mangan. För att täcka det stora behovet blir även återvinningen av metallerna viktigt. Redan idag finns det lagkrav på att nya batterier måste till hälften bestå av återvunna metaller, samma krav gäller möjligen snart vid tillverkningen av bilbatterier.

man med en bit metall

Återvunna metaller

Vid metallforskningsinstitutet Swerim (tidigare Swerea MEFOS) forskar man just med att separera och återvinna litium från förbrukade batterier. 20 ton krossade batterier och restmaterial har i ett försök smälts och reduceras för att utvinna litium och kobolt.

– Vi är nöjda med försöket säger Guozhu Ye (bild t h), projektledare hos Swerim. Utbytet av kobolt och nickel är kring 99 procent. När det handlar om litium har vi fått ett pulver som innehåller minst 65 procent litiumkarbonat och det är mer än jag hoppades på.


hög med gamla batterier

Av ett ton råvara kan man få fram 60 till 70 kilogram lithium, smält i 1500-1700 grader.

Det finska återvinningsföretaget uRecycle har försett Swerim med batterierna.

– Inom ett halvt år behöver vi ha en process för att kunna återvinna, säger vd Pekka Väänänen.

Smart industri rätt väg

Utveckling går i rasande takt just nu och i Luleå jobbar man alltså febrilt med att bli en tillgång till övriga Europa inom batteritillverkningen.

En sista fråga till Lena Segerlund från Invest i Norrbotten:

Fortsätter arbetet med att locka fler aktörer?

– Absolut! Talgas etablering är förhoppningsvis den första investeringen som följs av fler inom batteritillverkning. Det är också ett kvitto på att vi är på rätt väg.

 

FAKTA

  • Projektet Fånga energi fas 1 pågick 2017-2018 och medfinansierades av Luleå kommun med 1,7 miljoner kronor.
  • Forskningsprojektet ReLion på Swerim finansieras av Energimyndigheten och uRecycle med 9.5 miljoner kronor.
  • Projektet Fånga energi fas 2 pågår under 2019-2020, medfinansieras av kommunen med 500 000 kronor.

Text: Katja Güth Laitila

Foto: Viveka Österman

04 juni 2019

Logotyp