I enkäten ombeds vårdnadshavaren att svara gemensamt för sitt barn. De frågor som ställs är bland annat om vårdnadshavaren är nöjd med barnets förskola, om förskolan ger det stöd barnet behöver och om förskolan stimulerar barnens vilja och lusta att lära.
Svarsfrekvensen för enkäten 2019 var 74,1 procent av 3 400 inskrivna barn i förskolan och visade att 95,6 procent av de svarande är nöjda med sitt barns förskola.
Uppfattning om stimulans
Den svåraste frågan att svara på, enligt enkätresultatet, är upplevelsen av om förskolan stimulerar barnets vilja och lust att lära. Anledningen som anges till det är att det är svårt att bedöma eftersom vårdnadshavaren oftast inte ser den dagliga verksamheten i sin helhet.
– Några har angett att de märker på sitt barn att de har utvecklats i tal och siffror medan en del anger att barnet ännu är så litet att det är svårt att svara på en sådan fråga, säger Annica Backman.
Fokus under 2020
Utifrån vad kvalitetsrapporten visar har förskolans verksamhet tagit fram digitalisering, språkutveckling samt ledning och styrning som prioriterade utvecklingsområden för 2020.
Det finns också en idé om att följa barnens lärande och kunskapsutveckling när de börjar i förskoleklass genom en ökad samverkan med grundskolan.
– Vi vill ha en tydligare bild av hur vi kan bidra ännu mera till att förbereda barnen inför förskoleklass. Det skulle kunna vara att till exempel arbeta mer med språklig medvetenhet och matematiskt tänkande, säger Annica Backman.