Kriterier som mäts
Till grund för rankningen finns tio kriterier som Lärarförbundet anser viktiga för att bedöma skolan: resurser till undervisningen, utbildade lärare, lärartäthet, friska lärare, lärarlöner, kommunen som huvudman, andel barn i förskola, meritvärde årskurs 9, andel godkända elever och fullföljd gymnasieutbildning inom 3 år. För varje kriterium har ett individuellt indexvärde tagits fram.
Underlaget till rankingen är främst hämtat från Skolverkets officiella statistik insamlad av SCB, därutöver används partsgemensam statistik och Lärarförbundets egna undersökningar.
Luleå på 27:e plats i landet
Totalt placerar sig Luleå på plats 27 av 290 kommuner och tillhör landets bästa när det kommer till behöriga lärare, plats 8 av 290. Andelen barn i förskolan och andel godkända elever är också Luleås styrkor. Luleå höjer sig bland annat i kategorier som andel godkända elever, tidigare plats 147, i år på plats 62 samt kommunen som huvudman till en 155 plats där man 2019 fanns på plats 241.
– Det är positivt att vi höjer oss i många av kategorierna. Vi har kunnat se i andra jämförelser att det är en positiv utveckling för elevernas resultat och det tar vi med oss i det fortsatta arbetet med att utveckla skolan i Luleå, säger Maarit Enbuske.