Bättre luft i Luleå

Luftkvalitén i Luleå centrum har blivit bättre. Det visar mätningar som gjorts mellan 2015 och 2019. En av förklaringarna är det åtgärdsprogram med 31 punkter som togs fram och där målet var att miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid skulle klaras till 2020. I dag behandlades ärendet på kommunstyrelsens arbetsutskott.

I och med att målet om bättre luft är uppnått föreslås kommunfullmäktige besluta att avsluta åtgärdsprogrammet.

– Uppföljningen från 2020 visar att luften har blivit bättre och att Luleå därmed klarar miljökvalitetsnormerna för kväveoxid. Mätningarna kommer att fortsätta och om det visar sig att nivån kvävedioxid stiger får frågan om ett nytt åtgärdsprogram lyftas, säger kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S).

Kommunens satsning inom bland annat hållbart resande är en av insatserna som tillsammans med flera andra har resulterat i att luften i Luleå centrum har blivit bättre.

När miljökvalitetsnormerna för kvävedioxid överskreds i Luleå centrum beslöt Luleå kommun tillsammans med Naturvårdsverket och Länsstyrelsen att ett åtgärdsprogram bestående av 31 punkter skulle upprättas med syfte att förbättra luftkvalitén till år 2020. Det var 2014. En uppföljning som genomfördes 2020 visar att målet om bättre luft i Luleå centrum är uppnått. Uppföljningen visar också att det är de många samlande insatserna som tillsammans har bidragit till att uppnå målet .

Luleåborna reser mer hållbart

Satsningen inom hållbart resande som startade 2017 är nu en del av kommunens ordinarie verksamheten. Flera insatser har genomförts som till exempel Vintertramparna, Mobil utan bil, Sommargatan, Aktiva skoltransporter, arbetsplatsutmaningen #viresergrönt och uppstart av ett cykelbibliotek. Uppföljning visar att beteendeförändringen ofta består och att man med små medel uppnår stor effekt.

Trafikens påverkan

Ett antal åtgärder för att minska trafiken i centrum och använda renare fordon har genomförts under åren. Bland annat har Luleå lokaltrafik idag åtta biogasbussar och fem elbussar i drift. Parkeringsfrågor samt närhet till kollektivtrafik och gång- och cykelstråk lyfts numera fram vid alla detaljplaneuppdrag.

För att minska söktrafiken i centrum har digitala skyltar som visar hur många parkeringsplatser som är lediga i parkeringshusen införts.

Kommunen ser över möjligheten att samordna varudistribution för leveranser till kommunens verksamheter. En resepolicy för att minska användandet av privat bil i tjänsten samt att öka användandet av andra färdsätt som cykel och buss när det gäller resor till och från centrumhalvön har tagits fram. Antalet bilpoolbilar har utökats, samtliga är biogas eller elbilar.

Fler och bättre cykelbanor har byggts och cykelparkeringar har anordnats. En cykelplan som visar vilka åtgärder som behövs för att förbättra för Luleås cyklister antogs i juni 2022. De mest trafikerade gång- och cykelvägarna prioriteras i underhållsarbetet.

Utöver detta så har Länsstyrelsen 2022 antagit ett förbud om farligt gods över Bergnäsbron genom Luleå centrum.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Monika Aunes

Foto: Peter Rosén, Helena Holm

Uppdaterat: 5 december 2022

Logotyp