Fallande resultat i årets SCB-undersökning

Bostadssituationen blir långsamt bättre enligt Luleåborna men annars är det fallande resultat för Luleå kommun. Det visar 2019 års medborgarundersökning från statistikmyndigheten SCB där 664 Luleåbor tyckt till om sin kommun och dess verksamheter.

SCB:s medborgarundersökning fokuserar på tre områden; kommunen som en plats att leva och bo på, kommunens verksamheter och medborgarnas inflytande. Den senaste undersökningen genomfördes hösten 2019. 1 600 slumpmässigt utvalda Luleåbor i åldrarna 18–84 år tillfrågades, varav 42 procent svarade (664 personer). Luleå kommun har deltagit i SCB:s medborgarundersökning sedan 2006.

Luleåborna ger fortsatt bra betyg till kommunens kultur- och fritidsmöjligheter. Sämre betyg får områdena Möjlighet att påverka samt Komma i kontakt.

Av 26 undersökta områden ligger Luleå kommun över snittet i 15 fall, lika som snittet i ett och under snittet i 10 fall. Störst förbättring de senaste åren gäller medborgarnas uppfattning om bostadssituationen, men fortfarande ligger Luleå kvar på en lägre nivå än snittet i landet. Högst betyg får Luleå för fritidsmöjligheter (10:e plats i landet), idrotts- och motionsanläggningar (14:e plats i landet), utbildningsmöjligheter samt kultur (15:e plats i landet).

Undersökningen sammanfattas i tre områden. När det gäller hur nöjd man är med att bo i Luleå (nöjd-region-index) backar Luleå från betygsindex 67 till 60. När det gäller hur nöjd man är med kommunens verksamheter (nöjd-medborgar-index) backar Luleå från betygsindex 61 till 53.

När det gäller förtroendefrågan (nöjd-inflytande-index) har Luleå haft en fallande kurva sedan 2014. I årets mätning backar Luleå från betygsindex 42 till 32, vilket sannolikt beror på den turbulenta hösten. Bekymmersamt är att allt fler Luleåbor upplever att det är svårt att komma i kontakt med kommunen, framförallt med kommunens politiker, där kommunen får näst lägst betyg i landet.

- Luleå kommun har historiskt legat högt i dessa mätningar, en position som vi har tappat. Vi kommer framåt att prioritera att jobba mer med tillgänglighet, kommunikation och öppenhet i hela processen för att på den vägen fortsätta bygga förtroende med kommunmedborgarna, säger kommunalrådet Lenita Ericson.

FAKTA SCB:s medborgarundersökning

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Roger Jönsson

Foto: Luleå kommun

Logotyp