Projektet heter Läslust och handlar om att få bättre läsförståelse på ett lustfyllt sätt. Det är ännu inte bestämt i vilken digital form det ska vara i men tanken är att det ska vara uppbyggt som ett spel som eleven ska få använda sig av.
– Utbildningsmaterialet ska vara i ett sådant format som fångar elevernas intresse, säger Sofi Andersson, mentor och lärare i grundsärskolan 7–9 vid Tunaskolan.
Observationer
Projektet involverar eleverna i flera delmoment där de samlar in material genom både observationer och interjuver med eleverna. Bland annat har klassen haft en workshop där de har fått skapa figurer och miljöer som de önskar ska finnas i läsapplikationen som ska tas fram.
– Eleverna fick med hjälp olika material bygga upp så kallade spelrum, så som de tyckte att ett roligt och intressant spel ska vara, säger Monica Schack, lärare.
Forskare kommer även att göra observationer i klassrummet vid ett antal tillfällen för att se hur eleverna arbetar idag gällande läsning och läsförståelse.
– Eleverna befinner sig på olika nivåer av läsförståelse där några har lättare för att läsa till att några behöver mer stöd, säger Sofi Andersson, lärare vid grundsärskolan.