Luleå kommun slutar med personligt brev vid rekryteringar

Luleå kommun har beslutat att ta bort det personliga brevet i ansökningar till lediga tjänster. Det personliga brevet ersätts med urvalsfrågor. Beslutet grundar sig i att kommunen vill underlätta för dig som arbetssökande, främja objektivitet i rekryteringarna och rättvisa i hur personer som söker jobben bedöms. Kort sagt: göra rekryteringsprocessen mer inkluderande.

– Att hitta rätt person för jobbet är det viktigaste för oss i våra rekryteringar. Vi utgår alltid från de krav på kompetenser och färdigheter som finns för varje tjänst. Det är viktigt för en fördomsfri rekrytering. Vi arbetar för att du som sökande ska få en så bra upplevelse som möjligt när du söker jobb hos oss, förklarar personalchef Jenny Nilsson.

– Vår rekryteringsprocess ska vara kompetensbaserad. Den hjälper oss att rekrytera fördomsfritt och hålla hög kvalité i våra rekryteringar. De kompetenser, kunskaper, färdigheter och erfarenheter vi identifierar för den aktuella tjänsten ligger till grund för de beslut vi fattar i våra rekryteringar. Den person som bäst matchar kraven är den som erbjuds tjänsten, säger HR-strateg Åsa Tomtén Jakobsson.

När du söker jobb hos Luleå kommun svarar du på urvalsfrågor som är kopplade till tjänsten. Ett personligt brev behövs inte längre.

Forskning visar att ett personligt brev inte synliggör en persons personlighet eller dennes framtida arbetsprestation. I det personliga brevet förekommer ofta privat information om exempelvis familjeförhållanden och fritidsintressen som inte är relevant för tjänsten. För att göra en rättvis och inkluderande rekrytering vill vi kunna få en uppfattning om hur en person kommer att prestera i arbete.

Hur gynnar det dig som sökande?

Vi vill att det ska vara enkelt och effektivt att söka arbete hos oss. Att skriva ett personligt brev tar tid och söker du flera tjänster innebär det att du behöver skriva flera personliga brev. I stället för att bifoga ett personligt brev ber vi dig att svara på frågor relaterat till den specifika tjänsten du söker. Det förtydligar för dig som sökande vilken information vi efterfrågar i din ansökan. Rekryteringsprocessen blir därmed mer rättvis då alla sökande får svara på samma frågor och ges samma förutsättningar.

Varför har vi valt urvalsfrågor?

Urvalsfrågorna ersätter det personliga brevet för att tydliggöra den information som finns i ditt CV. Den information vi efterfrågar ska vara av relevans för tjänsten. Tänk också på att det är viktigt med ett informativt CV, så det blir tydligt vilka meriter och erfarenheter du har. Till exempel vilka arbetsuppgifter och ansvar har du haft i din nuvarande tjänst och tidigare tjänster.

FAKTA Att tänka på när du svarar på urvalsfrågorna

  • Undvik privat information, fokusera på arbetsrelaterad information.
  • Håll dig kortfattad och var ärlig i dina svar.
  • Hjälp oss att förstå varför vi ska anställa just dig - vad kan du bidra med från dina erfarenheter och kunskaper?
  • Exempel: Om tjänsten du söker har som krav att du har god kunskap i verksamhetssystem, berätta hur du uppfyller kravet.
  • Här finns våra lediga jobb Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Åsa Tomtén Jakobsson / Katja Güth Laitila

Bild: Peter Rosén

Logotyp