Hej Gunilla! Vad innebär jobbet som pedagog/utbildare?
Titeln säger egentligen ganska lite om vad jag gör i mitt dagliga arbete. Jag tillhandahåller datautbildningar för anställda i Luleå kommun, hjälper till med kompetensutveckling till företag i Norrbotten, är förvaltningsredaktör på intranätet och lulea.se samt att jag just nu bygger upp en mikrosajt för utbildningar i länet. Jag jobbar även med e-tjänster på arbetsmarknadsförvaltningen och Lärcentrum. På Lärcentrum jobbar jag mot högre utbildning, studenter som kommer och skriver tentor och bokar grupprum samt håller i datautbildning till företag i Norrbotten.
Hur länge har du jobbat på Luleå kommun?
Jag har jobbat med datautbildning på Luleå kommun i 24 år, sedan 1997. Jag har verkligen varit med och sett den digitala utvecklingen på kommunen.
Vad har du för bakgrund?
Jag är uppvuxen i Porjus, gick gymnasiet i Malmberget och flyttade till Luleå 1990. Jag är i grunden utbildad undersköterska och har tidigare arbetat som det. Sedan förändrades familjesituationen när jag fick barn och jag kände att jag ville göra något annat. Det ledde till att jag läste datautbildningar och pedagogik på universitetet.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa är att jag får träffa så många olika människor och att jag får se alla individers utveckling. Det tycker jag är det absolut roligaste, när jag ser att människor lär sig saker och utvecklas.
Vilka utmaningar kan du stöta på i ditt jobb?
Det finns många utmaningar, men en av de viktigaste är att lyckas ge alla som är på utbildning hos mig rätt förutsättningar och samma möjligheter men på olika, individanpassade sätt. Många träffar jag bara en gång. Då är det viktigt att alla ska känna att de har förstått och att de kan använda sina nya kunskaper i sitt arbete.
Hur har ditt arbete påverkats av coronapandemin?
Det som har förändrats är att jag inte har lika mycket folk på plats i datasalen under utbildningarna. Mycket mer har blivit digitalt, men det är såklart inte främmande för mig. Det kan också vara en utmaning, för man får inte samma respons och dialog online som när man är på plats. Det är svårare att locka fram det sociala via fjärrundervisning och då krävs det lite mer av mig som pedagog.