”Roligast är att överträffa folks förväntningar”

I vår serie ”Hej medarbetare!” får du möta personal inom kommunen. Den här gången träffar vi Lars Mandahl som jobbar som arbetsledare på Turistcenter i Kulturens hus.

Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med närmare 7 000 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens invånare. Med andra ord så spelar vi roll. Varje dag, året om, för Luleå.

Lars Mandahl på Turistcenter har ett mycket mångfacetterat yrke.

Hej Lars! Vad gör du på jobbet hela dagarna?

– Jag har ett mycket mångfacetterat yrke. Det personliga mötet över disk är det som många förknippar med vår verksamhet. Vi hjälper folk till rätta med förslag på vad man kan göra i Luleå med omnejd. Det handlar helt enkelt om att matcha regionens utbud med folks tankar om vad de vill göra. Vi fungerar som matchmakers, skulle man kunna säga.

– En del har Luleå som inkörsport under sin resa och är sedan på väg ut i regionen. Därför har vi koll på ett större område än bara Luleå, så att vi även kan ge grundtips för resten av resan.

– Dessutom jobbar jag en del med att sätta turlistor till turbåtstrafiken, bokningar av skärgårdsstugor och andra mer administrativa sysslor.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Jag uppskattar bredden på arbetsuppgifter och att det hela tiden händer någonting nytt. Sedan så är mötet med människorna väldigt kul och det är inget som slår det personliga mötet. Roligast är när man kan överträffa folks förväntningar. Folk kan komma hit med låga förväntningar på Luleå och när man kan upplysa dem om allt som finns att göra här, då har man gjort en insats både för kunden och för Luleå.

Vilka egenskaper bör man ha i ditt yrke?

– Det är viktigt att vara nyfiken och lägga saker på minnet. Man blir lite av en storyteller. Självklart så måste man också vara öppen, trevlig och vältalig. Det är dessutom bra att vara flexibel och att kunna anpassa sig efter kundens behov.

– Att veta lite om mycket är en förutsättning, att ha en bredd och kunskaper om allt möjligt. Till exempel är det bra att inte bara tänka klassisk turism utan att veta lite om industrin och idrotten också.

Vad har du för bakgrund och utbildning?

– Jag har gått Turistvetenskapliga programmet på Mittuniversitetet i Östersund. Tidigare har jag jobbat som föreståndare på Visitor Center i Gammelstad och som projektledare på Norrbottens Turistråd. Sedan 2007 har jag arbetat på min nuvarande arbetsplats.

Vilka tycker du själv är Luleås bästa sevärdheter?

– Sommartid är det väl nästan dött lopp mellan Gammelstads kyrkstad och skärgården. Jag är dock väldigt förtjust i skärgården och det är en ynnest att få jobba med den. Fortfarande finns stora utvecklingsmöjligheter för skärgården när det gäller turistnäringen, men vi har gjort väldigt mycket för att öka tillgängligheten till exempel med en väl fungerande turbåtstrafik och uthyrningsbara stugor med mera.

– Vintertid vill jag slå ett slag för isbanan, den är bland det bästa som hänt Luleå. Isbanan skapar en arena för uteliv för såväl Luleåbor som turister. Den är unik i och med att den är så stadsnära och håller så hög kvalitet.

Har ni många utländska besökare?

– Vintertid så är hälften av våra besökare från andra länder. Sommartid är 25 procent utlänningar. De utländska kunderna är främst européer från Tyskland, Nederländerna och Norge. På vintern kommer även många engelsmän.


Det här är Lars Mandahl:

Yrke: Arbetsledare på Turistcenter

Ålder: 52

Bor: Bergviken

Intressen: Familjen, frilufts- och skärgårdsliv och fritidshusen på Seskarö och i Härjedalen.

Det bästa med Luleå: Att Luleå är en liten storstad med stort utbud av nöjen, friluftsliv och kultur. Dessutom begåvad med en ”egen” skärgård och storslagna naturupplevelser runt knuten.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Marina Wikberg

Foto: Viveka Österman och Pixabay

Logotyp