Evenemangsplan, bioflygbränsle, projekt

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlade på sitt sammanträde idag sammanlagt 15 ärenden, bland annat ny plan för evenemang, bioflygbränsle med Treepower samt nya priser vid markförsäljning.

Arbetsutskottet ställde sig bakom förslaget till evenemangsplan för 2020-2025. Vid mötet beslutades även att ge stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att upprätta och anta ny detaljplan för fastigheten Karlsviks förskola och Kyrkbyskolan.

Ett sammanhållet helhetskoncept för produktion av bioflygbränsle ska tas fram.

Bioflygbränsle med Treepower

Kommunstyrelsens arbetsutskott anslår 600 000 kronor under åren 2020-2022 för att ta fram ett sammanhållet helhetskoncept för produktion av bioflygbränsle. Under tiden för projektet Treepower ska bland annat

  • Luleå tekniska universitet etableras som den nationella forsknings- och kompetensnoden inom biobränsle från skogsråvara
  • en pilotanläggning vara igång
  • en lösning för produktion av bioflygbränsle i stor skala vara framtagen.
    Inom projektet ska även testas att ta fram bioflygbränsle på annat sätt än med svartlut från papperstillverkningen.

Nya priser vid markförsäljning

Kommunstyrelsen föreslås besluta att höja priset vid försäljning av mark på centrumhalvön, Östermalm och Munkebergs strand, från dagens 1500 kr till 3 000 kronor per kvadratmeter för bostäder. För kontor och handel justeras priset från dagens 2 000 till 2200 kronor per kvadratmeter. Markpriset beräknas utifrån bruttoarea enligt Svensk standard och baseras på den byggrätt som planen medger.

Bland övriga ärenden:

  • Ett projekt för att bygga upp lokala AI-nätverk medfinansieras med 750 000 kronor. Artificiell intelligens (AI) väntas revolutionera användningen av IT på ett avgörande sätt.

  • För att öka tillväxten bland små och medelstora bolag inom kreativa näringar genom att initiera ett kluster avsätts 570 000 kronor under åren 2020-2023.

  • 450 000 kronor per år under 2020-2022 anslås till Projektet HandsOn som hjälper små- och medelstora företag att stärka sin innovationsförmåga.
  •  
  • 190 000 kronor anslås till projektet Food The Luleå Way för att marknadsföra Luleå som den arktiska matstaden i Swedish Lapland.
     

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Monika Aunes

Foto: Shutterstock

Logotyp