Analysen drar upp en målbild av ett tryggt Centrum där det är trevligt att ta sig från en plats till en annan och där shoppingstråken hänger ihop. Fasader och skyltning ska guida och visa vad som finns inuti husen och det bör finnas fler aktiviteter även för den som inte har pengar att spendera. Analysen tar upp konkreta förlag för att uppnå detta på olika platser i Centrum.
– Resultatet av Reteams analys är ett viktigt underlag för vårt fortsatta arbete för att utveckla Luleås stadskärna. Det som gör analysen extra värdefull är att förslagen på förbättringar som ges i analysen är baserade på Lulebornas erfarenheter, motivationer och önskemål om staden. Med gemensamma krafter ska Luleå kommun tillsammans med fastighetsägarna, Visit Luleå, handelsidkare samt övrigt näringsliv verka för samma målbild för att utveckla Luleås stadskärna ännu mer, säger Nataliia Hammarberg, projektledare Årets stadskärna 2022 på Luleå kommun.
– Fantastiskt intressant att få ta del av Reteams analys av Luleås stadskärna genom det material som nu sammanställts och presenterats. Värdefulla fakta samt många goda förslag och idéer som kan bli användbara i det fortsatta arbetet med att utveckla stadskärnan lyftes fram. Reteams beprövade metoder och arbetssätt ökar verkligen förutsättningarna för att nå ett lyckat resultat, säger Birgit Öhlund, affärsutvecklare på Visit Luleå.
Workshop för samverkan
Nästa steg i arbetet med att bli Årets stadskärna 2022 är en gemensam PULS-workshop med Luleå kommun, Luleås fastighetsägare, Visit Luleå och näringsidkare. Workshopen har som syfte att starta en samverkansorganisation kring Centrum och dess utveckling. Den äger rum 8 oktober.