Företagare har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Frågorna berör sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
När en kommun har ett NKI på 70 eller högre bedöms det vara ett högt resultat, 62–69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.
Resultat med förbättringspotential
Resultatet för Luleå kommun visar att företagare generellt sett är nöjda med den service kommunen ger dem. Luleås totala NKI-värde är 71 vilket ger Luleå rankingen 135 av 181 jämförda kommuner. Det innebär att Luleå tappat 16 placeringar på rankingen jämfört med år 2019 då NKI var 72.
– Jag är inte nöjd med resultatet, vi har ambitioner att ha mer än godkända resultat. Goda förutsättningar för näringslivet är avgörande för att Luleå ska växa, säger kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli
Inom myndighetsområdena markupplåtelse, livsmedelskontroll och serveringstillstånd får kommunen höga resultat. Inom myndighetsområdet miljö- och hälsoskydd får Luleå ett lågt resultat med NKI 59. För området bygglov får kommunen godkänt med en NKI på 62. Det serviceområde där företagarna i Luleå var mest nöjda var bemötande, där Luleå fick NKI 77. Det område där företagarna var minst nöjda vara information där Luleå fick NKI 69.
–Vi arbetar med att kraftsamla för att förbättra näringslivets förutsättningar. Därför kommer vi att genomföra en förvaltningsövergripande utbildning i vår för att vi som kommun ska kunna ge företagare bästa möjliga service, säger kommundirektör Anna Lindh Wikblad.