Luleåborna hjärta Kulturens hus

Luleåborna ger höga betyg till sitt kulturhus då hela 84 procent tycker att Kulturens hus är viktigt för staden. Det visar en oberoende marknadsundersökning i vilken 600 Luleåbor fått tycka till om huset och dess verksamheter.

På uppdrag av Luleå kommun har marknadsundersökningsföretaget Ipsos genomfört telefonintervjuer med 600 Luleåbor mellan 16 och 65+ år för att få en bild av vad Luleåborna tycker om Kulturens hus och verksamheterna i det.

I undersökningen ser man att 88 procent av de tillfrågade känner sig välkomna till huset och 82 procent tycker atmosfären är öppen och inkluderande. Det framgår också att 84 procent tycker att Kulturens hus är viktigt för att Luleå ska vara en trevlig plats att bo och leva i.

– Det är fantastiska siffror! Vi visste att Kulturens hus betyder mycket för Luleåborna, men nu har vi ett kvitto på det också, säger Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun.

Kulturens hus får höga betyg av Luleåborna.

Välkomnande och inkluderande

  • 53 % av de tillfrågade besöker Kulturens hus minst en gång i kvartalet.
  • Kvinnor besöker huset oftare: 88 % av kvinnorna kommer minst en gång i kvartalet jämfört med 46 % av männen.
  • Av de olika delarna i huset är det biblioteket och konsertverksamheten som får bäst betyg där 77 % är nöjda eller mycket nöjda med konsertdelen och för biblioteket ligger samma bedömning på 89 %.
  • Det är mycket få som är missnöjda med någon verksamhet.
  • Upplevelsen av Kulturens hus är överlag mycket positiv. I undersökningen ser man att 88 % av de tillfrågade känner sig välkomna till huset och 82 % tycker atmosfären är öppen och inkluderande.
  • 44 % har märkt att Kulturens hus ställt om sin verksamhet under coronapandemin och av dessa tycker 50 % att omställningarna lyckats bra.

Som slutsats konstaterar Ipsos att resultaten generellt är mycket bra. Ett förbättringsområde är barnaktiviteterna samt hur man når den yngre målgruppen 16-25 år.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Therese Hedman

Foto: Daniel Holmgren

Logotyp