Sport och folkfest

Årets bästa idrottsupplevelse och en hejdundrande folkfest. Det målet jobbar huvudprojektledaren Sandra Ottosson mot. SM-veckan 2020 i Luleå/Boden ska bli något att berätta om i en lång tid framöver.

Den 25–31 mars 2020 arrangeras SM-veckan vinter i Boden och Luleå. Det blir ett tjugotal SM-tävlingar på flera olika arenor och massor av aktiviteter i städerna.

– Det här är ett av Sveriges största idrottsevenemang och det känns fantastiskt att få stå som värd för denna folkfest. Det är det nordligaste arrangemanget hittills i SM-veckans historia, säger Sandra Ottosson, huvudprojektledare.

Sandra Ottosson, huvudprojektledare för SM-veckan Luleå/Boden 2020.

Sandra är anställd av kommunerna och sitter som spindeln i nätet för att driva projektet i hamn. Tillsammans med henne jobbar 14 team från båda kommunerna som har hand om allt från säkerhet och logistik till folkfest och miljö.

– Det känns jättebra, nu växlar vi upp! Vi har höga ambitioner, jag tycker att man ska våga satsa högt.

Starka tillsammans

Tävlingarna arrangeras av idrottsföreningarna tillsammans med specialidrottsförbunden. Riksidrottsförbundet äger evenemanget som genomförs tillsammans med SVT och värdstaden, eller i det här fallet städerna.

– Tillsammans blir vi starkare. Vi har fler arenor, fler föreningar som kan hjälpa till och fler lokala samarbetspartners som företag, organisationer och skolor. Utan dem blir det ingen SM-vecka. Samverkan är a och o, alla vi som jobbar i projektet ser oss som en stad, säger Sandra.

Att arrangera en SM-vecka kostar så klart en del, men städerna får ännu mer tillbaka. När Skellefteå var värdstad hade de till exempel nästan 4000 deltagare och 126 000 besökare, varav 40 000 kom utifrån. Besöksnäringen drog in 33 miljoner kronor.

– Det här är en av SVT:s största produktioner och intresset från andra medier är stort. Tack vare det sätter vi Boden och Luleå på kartan på nytt. Vi har hela Sveriges blickar på oss under en vecka så det är en fantastisk möjlighet att visa upp allt fint vi har här i våra städer, säger Sandra.

I Luleå kommer bland annat Södra hamnplan att förvandlas till en ny tävlingsarena och isbanan kommer att prepareras för att åter ge plats för mästerskapstävlingar. Sandra hoppas att det här evenemanget kommer att väcka stolthet lång tid framöver.

– När det händer något sådant i städerna blir alla engagerade och förenas. Vårt mål är att skapa den bästa SM-veckan någonsin, säger Sandra.

Folkfest på stan

Visionen är att städerna ska vändas upp och ner, överallt ska det synas att SM-veckan är i stan.

– Det är inte bara ett idrottsevenemang utan det är en stor folkfest. Det är den delen jag upplever växer mest från år till år och nu är vi ju i två städer så då blir det nästan dubbelt så stort. Det ska finnas något för alla och alla är välkomna!

Det blir gratis underhållning och aktiviteter i centrum med livemusik från stora artister såväl som mindre lokala akter. Det blir också restaurangtält, barnland, teater och andra kulturevenemang, föreläsningar, utställarplatser och en marknad med lokalt hantverk och delikatesser.

– Det är ju trots allt på vintern och folk kanske har varit ute en hel dag så vi kommer att ha en stor scen med kåtor runt om så att det blir som en innergård. Man kan lätt gå in och ut och det blir ett mysigt område, ett SM-torg, säger Sandra.

Hela evenemanget ska miljöcertifieras vilket bland annat ställer krav på livsmedel och avfallshantering men även logistiken. Pendeltåget ska länka ihop de båda städerna och sedan bussas besökarna ut till tävlingarna.

– Jag är ju galen i alla idrotter men de säger att X-trial är jätteroligt, när de hoppar på hinder med crossmotorcyklar. Det ska bli spännande att se.

FAKTA Idrotterna under SM-veckan vinter i Luleå/Boden

  • Alpinrodel, Alpint (slalom och parallellslalom), Bowling, Crosskart, Cykeltrial, Draghundsport, Isracing (bil), Jujutsu, Längdskidor, Puckelpist (parallell och freestyle), Rallycross, Rallysprint, Skicross, Skidorientering, Skidskytte, Stadioncross, Virtuell bilsport och X-trial

Text: Bodens kommun

Bild: Bodens kommun, Bildbyrån

15 oktober 2019

Logotyp