Vårens utställningar på Konsthallen i Kulturens hus

Ett fint paket – som en present till Luleåborna och alla andra besökare. Så beskriver Hans Sundvall, konstnärlig samordnare, vårens program.

Naturen och klimatet löper som en röd tråd genom utställningarna som fyller Konsthallen i vår. Men det finns också konstverk som sticker ut, som skulpturen Kuk – som belyser mäns sexuella våld mot kvinnor.

Natur, klimat och sexuellt våld. Det handlar konsten på Kulturens hus om i vår.

Måleri av glaciärer i förändring, fotografier som kommit till utan kamera och naturens röst i bild och ljud – den 24 februari till och med 30 april bjuder konstnärerna Charlotta Rosengren, Hendrik Zeitler och Ulrika Sparre på allt ifrån storslagna målningar från Abisko till landskapsbilder med exakt GPS-data och utforskandet av tro i en sekulariserad tid.

Hör naturen tala

– Ulrika Sparres verk kommer att ta plats i Konsthall 1, i projektrummet och på en yta mellan dessa båda utrymmen. Ett av hennes verk finns dessutom redan på plats i Stadsparken, berättar Hans Sundvall och påpekar att många luleåbor säkert noterat lyktstolpen med tre olika ljusskyltar – Jag är ljuset.

– Att läsa budskapen högt gör att man som betraktare kommer närmare konsten och utvidgar sin värld.

Sparres underfundiga budskap fortsätter in i konsthallen, i både fysiska objekt och fotografier. Utställningen heter Allt är bra och innehåller skulptur, foto, film, ljud och filmad performance. Med sin utställning utforskar hon människans tro i vår tid, men också om vår planet har något att säga oss.

I Sparres utställning finns också projektet Ear to the ground, med film och fotoverk.

Natur och klimat i fokus

I Konsthall 2 breder glaciärerna ut sig i Charlotta Rosengrens akrylmålningar och teckningar.

– Hon är både målare och bergsklättrare och kombinerar sysselsättningarna. Hon lever och verkar i Abisko och det är dessa omgivningar som syns i Rosengrens storslagna verk. Hennes måleri är realistiskt och en sorts dokumentationsprojekt. Hon följer glaciärernas utveckling till följd av klimatförändringarna.

Förutom de stora målningarna, där vissa är enorma, ställer Rosengren också ut blyertsteckningar och filmer.

– Filmerna har samma motiv och vinkel som målningarna, men här kan man se något grässtrå som vajar i vinden. Rosengren är en av våra främsta målare i Norrbotten. Det är första gången hon har en separatutställning i Luleå och vi är väldigt glada att hon ställer ut här.

Foto utan kamera

Hendrik Zeitler, vars verk visas i Konsthall 3, är en tysk-svensk dokumentärfotograf och fotokonstnär. Han är verksam i Göteborg och har tidigare bland annat haft utställning med fotografier från Angered, Hammarkullen och andra platser i hans närområde. Nu har han tagit sig till Abisko för att fotografera naturen utan kamera!

– Med hjälp av ett tillfälligt mörkrum i ett tält, lampor och fotokänsligt papper har han gjort naturbilder som utgör både negativ och positiv – unika bilder. De är väldigt spännande då de varken är svartvita eller så som man är van att uppleva färgfoton. Det är bilder i naturlig storlek och alla är försedda med GPS-koordinater. Den som själv vill göra en expedition kan besöka platserna i Zeitlers fotspår, säger Hans Sundvall.

Det är första gången som utställningen Abisko 1:1 visas för en publik, och konstnären har själv varit angelägen om att ställa ut bilderna första gången i Norrbotten och allra helst i Konsthallen i Kulturens hus.

Konstköp som väcker debatt

Mellan den 24 februari och 13 mars visas också Luleå kommuns konstinköp 2021 i Konsthallens utställningsgalleri.

Ett konstverk som sticker ut är Rebecka Bebben Anderssons skulptur Kuk, ett verk som är ett kombinat av en dolk och just en kuk. Istället för ett knivblad har dolken en erigerad penis.

Rebecka var Luleå kommuns ateljéstipendiat 2015/2016. Hon kommer från Linköping och är baserad i Stockholm.

– Hennes konstverk utgår ifrån en undersökning av var i Stockholm det är säkert för en kvinna att röra sig, baserat på begångna brott. Hon får fram en ganska svart bild, säger Hans Sundvall och berättar att skulpturen, som är gjuten i aluminium, ligger på en tofsbeprydd kudde i sämskskinn.

– Sämskskinnet är ett manligt kodat material, det används bland annat för att polera bilar. Tofsarna mjukar upp det hela och gör objektet mer humoristiskt, lättare att ta till sig. Samtidigt blir det en referens till exempelvis de kungliga regalierna som ofta vilar just på tofsprydda kuddar i en monter – om man exempelvis besöker Livrustkammaren på Kungliga slottet i Stockholm. Mäns våld mot kvinnor är ett viktigt ämne att belysa. Övergrepp pågår varenda dag, säger Hans Sundvall som räknar med att objektet kommer att skapa debatt.

Utställningen består av 22 verk, och bjuder på allt ifrån måleri och grafik till foto och skulptur.

Under utställningsperioden finns möjlighet för besökaren att föreslå var konstverken ska placeras, det kan vara i skolor eller på äldreboenden som saknar konstverk.

Mixar måleri och foto

Från den 19 mars tar en ny utställning vid i galleriet. Den består av uppåt 40 konstverk som konstnären Christina Waller donerat till Skövde konstmuseum.

– Hon blev aldrig känd under sin livstid, även om hon skulle ha förtjänat det och det vill vi gärna ändra på. Waller, som bara blev 59 år, föddes i Göteborg och utbildade sig bland annat på konstskola i finska Kokkola och på konsthögskolan i Helsingfors, säger Hans Sundvall och berättar att Waller levde som nomad under större delen av sitt liv och bodde i såväl Oslo som Lofoten.

Många av platserna hon bodde på är avbildade i konstverken. Waller var starkt engagerad i klimatfrågor, kvinnans position och barnens rätt.

– Hon blandar fotografi och målning i samma bild och gränsen mellan konstformerna blir flytande. Det är ett spännande konstnärskap.

Christina Wallers utställning är en vandringsutställning som visas till och med den 30 april.

Ulrika Sparre ställer bland annat ut skulptur, foto och film

Ulrika Sparre ställer bland annat ut skulptur, foto och film.

Rebecka Bebben Anderssons skulptur Kuk.

Rebecka Bebben Anderssons skulptur med namnet Kuk.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

TEXT: Birgitta Lindvall Wiik
FOTO: Birgitta Lindvall Wiik och Magnus Stenberg/Luleåfotograferna

Logotyp