Luleå kommun har som ambition att växa och bli fler invånare. Det handlar dels om att få fler att välja att stanna kvar, dels få dem som flyttat att vilja återvända och få personer som är intresserade av att bosätta sig i Luleå att komma hit.
Tidningen som skickas hem till personer som flyttat från Norrbotten är ett komplement till den information som Luleå kommun har i digitala kanaler. Förutom porträtt och reportage om och från Luleå så informerar kommunen även om Luleås nyhetsbrev.
– Kommunen har högt ställda mål för inflyttning. Därför har vi ett flertal aktiviteter under året där vi riktar oss till huvudmålgruppen 18–35 år, såväl de som redan bor i Luleå som utflyttade från länet. Det handlar om allt från filmer i sociala meder, till evenemang, inflyttarkampanjer eller vårt nyhetsbrev. Det ger oss en chans att hålla kontakt med dem som flyttat härifrån, uppdatera dem på vad som händer och se till att de känner sig välkomna tillbaka, säger kommunikationschef Roger Jönsson.
I åldern 18 – 35 år bestämmer 90 procent var man ska bosätta sig. Därför har Luleå kommun fokus på den åldersgruppen i platsmarknadsföringen, för att bland annat stötta de politiska befolkningsmålen.