5 000 pendlare kan snart ta tåget

Den 1 april börjar pendeltåg mellan Boden och Luleå att rulla. Det är första delen i en större satsning för tågtrafik mellan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda.

Genom samarbete mellan kommuner och myndigheter ska det nu bli möjligt för studenter och pendlare att ta tåget mellan Boden och Luleå.
– Det blir totalt elva dubbelturer mellan orterna, måndag till fredag. Snabbaste tågturen tar 25 minuter. Och med anpassad lokaltrafik blir det ett smidigt resande, säger Charlotte Reinholdt, projektledare för tågprojektet i Norrbotten.

norrtåg

Norttåg och Länstrafiken i Norrbotten bildar tillsammans Pendeln, som ska trafikera sträckan Boden-Luleå med start 1 april 2019.

Första etappen i en större satsning

Luleå kommun är en av 14 kommuner i Norrbotten som ingår i ett projekt för att införa tågtrafik mellan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda. Hela sträckan beräknas vara trafikerad innan 2021. Kommunerna och Region Norrbotten ansvarar för kollektivtrafiken i länet via Regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM) som har beslutat att starta upp persontågtrafik.

Första delen i denna satsning är sträckan Boden-Luleå, med start 1 april 2019. Målet med satsningen är att fler åker kollektivt. Arbets- och studiependlarna beräknas uppgå till ungefär 5 000 personer dagligen mellan de båda kommunerna.

norrtåg

Pendeln går elva dubbelturer varje vardag i vändande trafik från Boden Central och Luleå Central och stannar även vid Sunderby sjukhus och Notviken. Utöver dessa sex dubbelturer trafikerar ytterligare fem dubbelturer sträckan Boden-Luleå.

Anslutningstrafik

Pendel utgörs av Norrtågs tåg i kombination med Länstrafikens bussar mellan Boden och Luleå. Inledningsvis ger det så kallade periodkortet tillgång till alla Norrtågs och Länstrafikens avgångar mellan orterna.

– Det pågår diskussioner om att periodkortet så småningom kan komma att gälla även för lokaltrafiken i de båda kommunerna, säger Charlotte Reinholdt.

Kopplat till Norrtågs avgångar och ankomster från och till Luleå järnvägsstation kommer Luleå lokaltrafik (LLT) att ansluta busstrafik. Linje 104 är en befintlig linje som redan nu passerar järnvägsstationen. Även i Boden jobbar lokaltrafiken med att anpassa turerna till tågen.

– Det ska vara smidigt att ta sig till och från tågstationerna med både Läns- och lokaltrafiken för att korta resvägen så mycket som möjligt, säger Charlotte Reinholdt.

Det finns parkeringsplatser för de som tar bil till stationerna i Notviken, Sunderby sjukhus samt på Bodens järnvägsstation. Det är även möjligt att lämna cyklar på stationerna, och de som vill kan ta med hopfällbar cykel i cykelväska både på tåg och buss.

 

Avgångstider

Pendeln kommer att gå måndag till och med fredag varje vecka. Avgångstiderna är anpassade till när merparten av pendlarna börjar eller slutar jobba. Snabbaste tågturen tar 25 minuter.

 

norrtåg

Periodkort

Man kan köpa ett 30-dagars periodkort för sträckan Boden-Luleå. Med ett sådant kort kan man resa fritt under 30 dagar. Utöver arbetspendling kan man även använda periodkortet på fritiden och helgen. Kortet är inte kopplat till en person utan kan även användas av andra, men inte på samma resa.

Periodkort 30-dagar
• Ungdom 20-25 år: 749 kr
• Skolungdom 7-19 år: 499 kr
• Vuxen 26-64 år: 999 kr
• Senior 65 år-: 749 kr

Försäljningsställen för periodkort
• Bodens järnvägsstation
• Luleå busstation
• på Länstrafikens bussar mellan Boden och Luleå

I framtiden ska man även kunna köpa biljetter via Länstrafikens mobil-app.

Pendeln ett naturligt val

Väg 97 mellan Boden och Luleå kommer att byggas om. Sträckan mellan Sunderby sjukhus och Sävast kommer att bli en 2+1-filig väg under ombyggnadsperioden.

– Detta kommer att innebära sänkt hastighet och längre restid för pendlare med bil och buss. Förhoppningsvis blir då Pendeln ett naturligt val, avslutar Charlotte Reinholdt.

 

 

Tågprojektet är ett samarbete mellan:

  • Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten
  • Länstrafiken i Norrbotten
  • Region Norrbotten
  • Norrtåg i samarbete med Tågkompaniet
  • Luleå kommun
  • Bodens kommun
  • Trafikverket
  • Länsstyrelsen i Norrbotten
  • Kalix kommun
  • Haparanda kommun
  • Luleå lokaltrafik
  • Bodens lokaltrafik

Text: Karin Kemi

Foto: Norrtåg

22 januari 2019

Logotyp