Nya perspektiv och ny medvetenhet hos ungdomar efter innovationsutbyte över gränsen

Den 16 – 18 april arrangerades en tre dagar lång innovationstävling inom ramarna för projektet Aurora Entrepreneurialis. Närmare 100 lärare och elever från Norrbotten och norra Finland har tillsammans arbetat med den industriella omställningen och samhällsomvandlingen i norra Sverige. Projektet syftar till att utveckla entreprenöriell kultur, hållbart entreprenörskap och gränsöverskridande samarbete mellan gymnasieskolor i regionen och det har varit fullspäckade dagar i Vetenskapens Hus. Deltagarna har utvecklat sina egna idéer, antingen på temat att skapa goda och välkomnande samhällen, eller på temat att skydda lokal miljö och biologisk mångfald.

Projektet Aurora Entrepreneurialis drivs av Uleåborgs kommun, Ung Företagsamhet Norrbotten och yrkesinstitutet Lappia och finansieras av Interreg Aurora, Region Norrbotten och Lapin Liitto. Syftet med det treåriga projektet är att utveckla entreprenörskapsutbildning på gymnasienivå i Norrbotten och norra Finland och att stärka samarbetet över gränsen.

En av grupperna på studiebesök på Hybrit på SSAB i Luleå

En av grupperna på studiebesök på Hybrit på SSAB i Luleå

Under de tre dagarna i april har elever och lärare deltagit i ett spännande program med en mängd studiebesök på olika platser i Luleå med koppling till samhällsomställningen, bland annat SSAB, secondhand-butiken Samlat och Naturskyddsföreningen i Luleå.

– Vi ville att de skulle få en ökad medvetenhet och förståelse för komplexiteten i frågorna i regionen och ta del av olika perspektiv inom omställningen, säger Linda Strandenhed, projektledare på Ung Företagsamhet i Norrbotten.

Efter att ha tagit del av information från de olika studiebesöken har eleverna sedan fått jobba tillsammans i blandade grupper och utveckla en idé som ska bidra till något av de teman som står i fokus under evenemanget. Att skapa goda och välkomnande samhällen och att skydda lokal miljö och biologisk mångfald. De har sedan fått producera en film-pitch för sin idé som därefter blivit bedömd av en jury.

Från vänster i bild: Vilja Kaltakari, Elin Lindh, Juvina Agerfalk, Unna Linnatie och Vilja Kärkkäinen

Från vänster i bild: Vilja Kaltakari, Elin Lindh, Juvina Agerfalk, Unna Linnatie och Vilja Kärkkäinen

Ökad medvetenhet, nya perspektiv och nya vänner

– Jag ville lära mig mer om grönt stål, få mer kunskap om den tekniska utvecklingen i och med industrins omställning. Jag känner att jag nu blivit mer medveten om var saker kommer ifrån, hur de är producerade och vilka råvaror som behövs, vilka olika steg det är i processen och hur miljön påverkas, säger Vilja Kärkkäinen och fortsätter:

– Och så har det varit roligt att lära känna nya människor, få nya vänner och såklart skönt också att få en paus från den vanliga skoldagen och i stället få nya upplevelser och kunskaper på köpet.

En annan grupp elever tycker det är bra och viktigt att det arrangeras utbyten och evenemang som det här för unga, både som uppmuntran och för att få nya perspektiv. De tycker det har varit intressant att få ta del av de olika företagens omställning till en mer hållbar produktion.

– Det är bra att samverka med Finland, säger projektledare Linda Strandenhed, eftersom det är tillräckligt likt för att det ska gå smidigt men samtidigt tillräckligt olikt för att eleverna ska få nya perspektiv och spännande upplevelser.

Gruppen med det vinnande förslaget, Learn and React: Felicia Sannerborg, Pauliina Myllymäki, Vilma Pesonen, Ana Paula Duda och Sonja Ikonen.

Gruppen med det vinnande förslaget, Learn and React: Felicia Sannerborg, Pauliina Myllymäki, Vilma Pesonen, Ana Paula Duda och Sonja Ikonen.

Learn and React – det vinnande förslaget

Det vinnande förslaget i de tre dagarnas innovationstävling blev ”Learn and React” som tagits fram av Vilma Pesonen, Sonja Ikonen och Pauliina Myllymäki från Haukiputaan lukio, och Felicia Sannerborg och Ana Paula Duda från Tornedalsskolan, Haparanda. Deras förslag innebär att de skulle skapa en kurs för ungdomar där deltagarna skulle lära sig första hjälpen, och då både inom fysisk och psykisk hälsa och olika sätt att hjälpa sina medmänniskor. Det skulle kunna ge deltagarna självförtroende i krissituationer och skulle också bidra till att skapa trygghet i vardagen.

– Vi är väldigt nöjda med utfallet av innovationstävlingen. Eleverna har samarbetat fint och utvecklat kreativa och intressanta idéer. Vi är också tacksamma över alla aktörer i Luleå som har tagit emot oss på studiebesök och som på andra sätt har bidragit till att välkomna våra elever och lärare, säger projektledare Linda Strandenhed.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Lena Hedberg

Foto:Laura Vendelin, Lena Hedberg

Logotyp