Inköp bjuder in till dialog

Luleå kommuns inköpsenhet satsar just nu på att öppna upp och bjuda in till dialog. Syftet är att fler lokala och mindre företag ska veta hur det går till och våga börja göra affärer med kommunen.

– De stora satsningarna i norr innebär enorma inköpsbehov för Luleå kommun. Vi ser gärna att lokala och mindre företag gör affärer med oss i så hög utsträckning som möjligt. Därför satsar vi under hösten på att bjuda in det lokala näringslivet och ha en nära dialog, säger Josefine Wihlzon, inköpschef på Luleå kommun.

Maria Lundgren och Cajsa Asplund från Company Line, två kvinnor med långt hår, sitter vid bordet på eventet.

Maria Lundgren och Cajsa Asplund från Company Line var på plats för att lyssna in senaste nytt inför kommande offentliga upphandlingar där de planerar att lämna anbud.

Ett initiativ är det frukostseminarium som hölls den 6 september tillsammans med Företagarna, Svenskt näringsliv, Luleå näringsliv och Luleå Business Region. Där bjöds på handfasta tips på hur man kan tänka om man som företagare vill bli leverantör till Luleå kommun.

– Börja med att ta reda på var du hittar upphandlingar som berör ditt verksamhetsområde. Vi vill gärna ha en dialog redan innan en upphandling sätter igång. Och när du väl ska lämna ett anbud, var inte rädd för att ställa frågor!, tipsade Erika Kers, upphandlare på Luleå kommun.

Cajsa Asplund, säljare på Company Line, var på plats för att lyssna.

– Vi har vunnit kontrakt tidigare och nu vet vi att en upphandling som berör oss är på gång, det är därför är jag här. Det jag tar med mig är att man inte ska dra sig för att ställa frågor, de har verkligen betonat att de vill prata med oss som planerar att lämna anbud, säger hon.

Fler träffar på temat planeras framöver och initiativet ”promenera med en inköpare” kommer att dra igång i höst igen. En möjlighet för den som vill lära sig mer att få en promenad på tu man hand med möjlighet att ställa frågor.


Dynamiskt inköpssystem konkurrensutsätter varje behov

När det gäller vissa tjänster och varor som kommunen har ett stort och återkommande behov av arbetar man aktivt med en flexiblare upphandlingsform – ett dynamiskt inköpssystem. Det möjliggör på ett helt annat sätt för små och medelstora företag att vara med och lämna anbud eftersom varje behov konkurrensutsätts i systemet. Som företagare registrerar man sig för att sedan få tillgång till alla avrop som kan vara relevanta för det erbjudande man har.

– När vi upphandlar ett stort ramavtal blir kraven ofta är väldigt höga, men genom det här systemet kan vi skicka ut en förfrågan även för mindre behov. Ibland kanske vi bara behöver en specialist, eller en junior projektledare. Med ett dynamiskt inköpssystem är det enkelt för ett litet företag att lämna anbud även om man inte har väldigt många anställda eller sitter på många olika kompetenser, förklarar Marianne Lundberg, strateg på Inköpsavdelningen.

I nuläget finns dynamiska inköpssystem för följande områden:

  • Modul- och paviljongbyggnader
  • Konsulter inom följande områden: verksamhetsutveckling, Samhällsutveckling, IT- och informationssäkerhet, Systemutveckling/-förvaltning och infrastruktur
  • Tekniska konsulttjänster
  • Fordon
  • Handledning socialförvaltningen
  • Upphandlingskonsulter
Erika Kers, upphandlare, Magnus Johansson, Företagarnas upphandlingsexpert och Marianne Lundberg, strateg på inköpsavdelningen tittar in i kameran och ser glada ut.

På frukostseminariet om offentlig upphandling talade Erika Kers, upphandlare, Magnus Johansson, Företagarnas upphandlingsexpert och Marianne Lundberg, strateg på inköpsavdelningen.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Frida Mörtsell

Logotyp