Så ska kontakten med företagare förbättras

Flera förändringar genomförs för att förbättra kommunens service till och dialog med näringslivet.
– Det ska vara lätt att vara företagare i Luleå, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör.

Anna Lindh Wikblad, kommundirektör.

Ett starkt företagsklimat skapar tillväxt och utveckling som gynnar både ekonomin och invånarnas välbefinnande.

Det ska vara lätt att vara företagare i Luleå och vi behöver förbättra relationen till näringslivet, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör, och fortsätter:

Vi förbättrar processer i flera förvaltningar i snabb takt, bland annat inom plan, bygg och upphandlingsavdelningarna.

Som ett led i förbättrad service har Luleå kommun under hösten 2024 omorganiserat sig, bland annat genom att bilda ett nytt näringslivskontor.

Det nya näringslivskontoret med Josefine Wihlzon i spetsen och Luleå Business Regions medarbetare som en del av det nya teamet arbetar nu tillsammans i stadshuset. Hit har även avdelningarna detaljplan och mark- och exploatering flyttat för att vi ska få snabbare ledtider genom olika processer, säger Anna Lindh Wikblad.

Patrik Wallgren, chef för Miljö- och byggavdelningen, berättar att avdelningen kommer lägga fokus på två frågor.

Den ena handlar om att vidareutveckla dialogen med våra kunder. Den andra handlar om att öka tillgängligheten.

Någon som tillsammans med sina kollegor ofta möter förfrågningar från företagare är Susanne Sjölund, avdelningschefen för Service och support.
Vi jobbar för att utveckla de digitala kanalerna. De som vill ha personlig hjälp får det på Servicecenter på Timmermansgatan 25.

Även på samhällsomställningsavdelningen pågår ett förändringsarbete.
För en effektivare samhällsbyggnadsprocess arbetar vi i kortare sprintar och får en ökad framflyttning i våra projekt. Vi vill göra mer avvägda prioriteringar för att snabbare komma framåt, säger Frida Berglund, samhällsomställningschef.

Josefine Wihlzon, näringslivschef, ser ett tillfälle att öka kontaktytorna för att möta många företag.
Det är genom dialog med företagen som vi kan få en ökad förståelse för deras utmaningar och få kännedom om hur vi kan skapa så goda förutsättningar som möjligt för deras tillväxtresa.

Luleå kommun har också inrättat ett näringslivsråd för att skapa goda relationer och samverkan mellan kommunen och det lokala näringslivet. Här deltar sammanlagt 28 deltagare, varav fem är representanter från kommunstyrelsen, sex är tjänstepersoner från Luleå kommun och resterande 17 är företagare från olika branscher.

Röster från näringslivsrådet

Veronica Norrbin, vd för salong Gossip:

Jag brinner för frågan om hur vi tillsamman skapar ett än mer levande centrum här i Luleå. Jag vill inspirera från mitt håll som är cityhandeln så att vi kan få Luleåborna att vistas mer i centrum. Jag tänker också att näringslivsrådet ger en nära ingång och kontakt med politikerna och näringslivschefen.

Tomas Hansson, vd, Coop Norrbotten:

Bemötande och service från Luleå kommun upplever vi redan som bra. Utmaningen är att komma framåt i gemensamma frågor. Börja med målet och arbeta sedan utifrån att hitta lösningar som tar oss dit.

Maud Spencer är vd, Svalson AB:

Jag har som Luleåbo drivit företag i Piteå i 20 års tid och har nu flyttat delar av verksamheten till Luleå. Jag är väldigt glad att få vara med i Näringslivsrådet och speciellt intresserad av SME -företagens, det vill säga de små och medelstora företagens, situation.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Alexandra Nyman

Kollage: Joakim Höggren

20 mars 2025

Logotyp