– Att spränga miljardvallen är ett fantastiskt betyg för Luleås besöksnäringsföretag som arbetat målinriktat under många år med bland annat affärs- och produktutveckling. Tillsammans med näringslivet har vi även synliggjort destinationens erbjudanden och kapacitet, både på nationella och internationella marknader, säger Jenny Hellman.
Mycket talar för Luleå som besöksmål. Luleå är handelsstaden i norr som med ett stort och växande hotellutbud kan konkurrera med andra större städer. Luleå har vuxit som mötesstad och allt fler väljer att förlägga sin konferens eller kongress här.
Flygplatsen är bara 10 minuter från centrum och tillsammans med närheten till vatten och natur, lättillgängliga aktiviteter och innovativ restaurangkultur gör det Luleå till en populär destination för såväl affärs- som privatresenärer.
– Det är mycket tillfredsställande att besöksnäringen fortsätter växa. Det är viktigt för Luleås attraktivitet och gynnar hela Luleås näringsliv. Tillväxten ger också tydliga effekter på stadens ekonomi. Besöksnäringen genererade 55 miljoner kronor i skatteintäkter till kommunen under förra året, säger Niklas Nordström, kommunalråd och styrelseordförande för Visit Luleå.