I det nedsläckta rummet lyser datorskärmar upp ansikten. Framme vid en stor skärm står läraren David Miranda och lär ut hur eleverna kan skapa tredimensionella former i ett avancerat program för dataanimering. Eleverna provar sedan själv.
På kvällskursen lär sig eleverna att använda programmet Blender, som är ett gratis och öppet program för 3D-modellering och animation.
– Vi använder oss av ett program som är fritt på webben, och det kan alla använda gratis hemma, berättar David Miranda.
Att ge liv åt geometriska former
Animeringsvärlden är fullt av olika fackuttryck på engelska – vortex, edges och faces – och på lektionen skapar eleverna en stol i tre dimensioner av det som från början var en kub.
– En del elever som går kursen har inga förkunskaper, och andra har provat på att animera tidigare, fortsätter David Miranda.
Eleverna får på kursen en introduktion till programvarans gränssnitt, grundläggande tekniker för modellering och principerna för animation. När man modellerar skapar man i ett första steg en tredimensionell scen eller karaktär genom geometriska former. Animationen ger liv åt modellerna och får dem att röra sig över tid. När man sedan ska skapa en karaktär ges modellerna unika drag som gör att de får en personlighet och en berättelse skapas.