Animering på Kulturskolan – elever skapar figurer och berättelser av kuber

På kulturskolans animeringskurs – Animera mera - tänker eleverna tredimensionellt. De lär sig att förverkliga sina visioner och idéer genom former som rör sig, ges liv och sedan skapar en rörlig bildberättelse.

Elev som sitter och arbetar med en animering.

Eleverna är koncentrerade när de lär sig olika funktioner i programmet för animering.

I det nedsläckta rummet lyser datorskärmar upp ansikten. Framme vid en stor skärm står läraren David Miranda och lär ut hur eleverna kan skapa tredimensionella former i ett avancerat program för dataanimering. Eleverna provar sedan själv.

På kvällskursen lär sig eleverna att använda programmet Blender, som är ett gratis och öppet program för 3D-modellering och animation.

– Vi använder oss av ett program som är fritt på webben, och det kan alla använda gratis hemma, berättar David Miranda.

Att ge liv åt geometriska former

Animeringsvärlden är fullt av olika fackuttryck på engelska – vortex, edges och faces – och på lektionen skapar eleverna en stol i tre dimensioner av det som från början var en kub.

– En del elever som går kursen har inga förkunskaper, och andra har provat på att animera tidigare, fortsätter David Miranda.

Eleverna får på kursen en introduktion till programvarans gränssnitt, grundläggande tekniker för modellering och principerna för animation. När man modellerar skapar man i ett första steg en tredimensionell scen eller karaktär genom geometriska former. Animationen ger liv åt modellerna och får dem att röra sig över tid. När man sedan ska skapa en karaktär ges modellerna unika drag som gör att de får en personlighet och en berättelse skapas.

Läraren David Miranda går runt i klassrummet och handleder elever

David Miranda ger feedback till Faye om en animering.

Många bilder på en sekund

Det gäller att kunna tänka sig in hur man använder en kamera och vilka vinklar som visas av animationen och hur saker rör sig.

Eleverna får prova på att skapa figurer som rör på sig. De börjar med att i programmet animera en boll som ska förflyttas upp till en kub. Det innebär många bilder i en animation. På en sekund ryms 24 bilder. För att underlätta det delas rörelsen upp i olika nyckelposer. Det finns vissa poser som är viktigare än andra att animera när till exempel en figur ska röra sig. David Miranda säger:

– När eleverna har avslutat kursen kan de skapa grundläggande 3D-modeller och enkla animationer i Blender. De har också en förståelse för 3D-arbetsflöden och kan visualisera sina idéer i tre dimensioner

Populär kurs

Kursen ges för högstadieelever och är mycket populär. Det finns en väntelista för att få gå den. Intaget görs i början av höstterminen, och det går att anmäla sig via Luleå kulturskolans hemsida.

– Vi har också märkt att antalet tjejer som vill lära sig animation via Blender har ökat och det är mycket positivt, säger David Miranda.

Läraren David Miranda började själv arbeta som art director och motion designer. Då fick han ett intresse för att skapa animationer som rör sig, det vill säga hur rörelse i bilder kan användas för att kommunicera olika budskap. Eleverna inspireras enligt David Miranda av en mix av anime och andra animationssstilar från hela världen:

– Den variationen hjälper dem att utveckla en bred och kreativ syn på animation. Jag försöker förmedla i kursen att skapande är en resa och inte en destination. Varje verk de gör är en milstolpe.

FAKTA Luleå kulturskola

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Camilla Hermansson

Logotyp