Årets Krisberedskapsvecka blir digital

Krisberedskapsveckan är sedan 2017 en årlig informationskampanj som ska öka människors beredskap inför olika samhällskriser. Årets kampanj, som genomförs 11-17 maj, anpassas till den pågående coronapandemin.

Svenska myndigheter, tillsammans med kommuner, regioner, företag och organisationer har ett stort gemensamt ansvar för Sveriges krishantering. Många är hårt belastade just nu. Luleå kommun har deltagit i kampanjen varje år, men i år låter vi Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ta en ledande roll i genomförandet av den nationella Krisberedskapsveckan.

Luleå kommun brukar uppmärksamma Krisberedskapsveckan lokalt. Bland annat genom att arrangera utställningar om hemberedskap och även föreläsningar om hur vi bäst förbereder oss för kris. I år blir kampanjen digital. Bilden är från förra årets kampanjvecka och visar en av kommunens utställningar - Skapa din egen krislåda.

Gemensamma insatser för att mildra krisen

Årets kampanj blir till stor del digital, genom bland annat annonsering i dagspress och sociala medier. Budskapen i årets anpassade kampanj fokuserar på hanteringen av den pågående samhällskrisen. Det vi gör och lär oss i dag i form av ansvarstagande, aktiv delaktighet och medmänsklighet, bidrar till den svenska krishanteringen och till att mildra effekterna av krisen.

Fortsätt följa myndigheternas råd

Vi kan alla hjälpas åt i det viktiga arbetet. Det gör vi bland annat genom att fortsätta hålla social distansering, en god handhygien - och att vi noggrant följer myndigheternas råd och rekommendationer. Det är också extra viktigt att söka information från säkra och pålitliga källor.

Kampanjen Krisberedskapsveckan 2020 inleds på måndag den 11 maj. Luleå kommun kommer att följa och dela MSB:s material på våra webbplatser och i våra sociala kanaler.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Malin Taavola

Bild: Luleå kommun

Logotyp