Arkitekter observerar lek på förskolegården – ”vi ser på den fysiska miljö utifrån barnens perspektiv”

Förskolan Laxen i Örarna har haft besök av två arkitekter som studerat hur barnen använder sig av och upplever den fysiska miljön på förskolan. Barnen lyssnade på en saga, arkitekterna observerade vad barnen gillade på skolgården och på eftermiddagen var det pyssel.

– En spännande sak i Norrbotten är hur skolgården förvandlas från sommar till vinter. Snöhögar ger nya världar för barnen att leka i. På Laxen finns också en sten som barnen leker mycket med. Det fina med barns lek är att den inte är kurerad eller bestämd. De söker sig till saker, berättar arkitekten Alexia Staaf.

Arkitekten Alexia Staaf pysslar med barnen.

Barnen fick gestalta sin egen lek på förskolegården när de pysslade tlllsammans med Alexia Staaf.

Arkitekterna Alexia Staaf och Maja Morota, som flugit upp från Stockholm, har fått pengar för ett projekt där de studerar hur barn använder den fysiska miljön på förskolor i de nordiska länderna. I Sverige deltar en förskola i Stockholm och Laxens förskolan i Örarna, och sedan är det förskolor i Finland och på Åland som medverkar.

Fysiska världar och spontan lek

En utmaning för arkitekter är att ta hänsyn till barns föreställningsvärldar och ha respekt för dem. Projektet som Alexia Staaf och Maja Morota genomför utgår från det, och de observerar hur barnens fysiska världar på förskolor hänger samman med hur de leker.

– Vi observerar vilka aktiviteter de gillar på skolgården, men också hur den är utformad. Till exempel vad som finns på skolgården och vilken natur som finns som träd, stenar och hällar, berättar arkitekten Maja Morota.

Arkitekten Maja Morota under pysslet med barnen.

Arkitekten Maja Morota pysslar med barnen.

De besökte Laxens förskola under en dag. I början samlades barnen i en ring och fick höra en saga om en flaskpost där det fanns ett meddelande från en av de andra förskolorna i studien. Hur den släpps ner i vattnet och flyter till ett annat land. På eftermiddagen var det pyssel med barnen där de fick gestalta de miljöer som de gillade ute på skolgården, så det kunde läggas in i en flaskpost som ska gå till en annan förskola som är med i studien.

Förskolan var glad över besöket

Förskollärarna på Laxen var glada över besöket och tyckte det var spännande att se vad arkitekterna gjorde med barnen.

– Det var roligt också att de kom med en fysisk flaskpost och barnen fick använda sin fantasi när de pysslade. Det var spännande att se hur de fångade barnen, säger Lena Nyberg.

Lena Nyberg berättar att barnen kan konstruera hela världar av olika saker som finns på skolgården:

– En gång blev några brädor som låg på gården en gungbräda. Sedan började barnen leka mamma, pappa, barn med några stenar och pinnar. Utemiljön är lika viktig som innemiljön för barn.

Förskollärare på Laxens förskola

Lena Nyberg, Felicia Hjälte och Sara Rova som jobbar på Laxens förskola tycker projektet vad spännande.

Förskolläraren Sara Rova är glad att Laxens förskola fick ingå i projektet med andra förskolor i hela Norden.

– Det är spännande att få kontakt också med andra förskolor. Jag fick tips om det här projektet av min syster och tyckte det vore roligt om vi på Laxen fick vara med.

Förskolan kommer få en rapport när Alexia Staaf och Maja Morota gjort färdigt sin studie.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Camilla Hermansson

Logotyp