Gungor, något att klättra i, ställen att få vara ifred och öppna lekytor
Landskapsarkitekten Cecilia Ek åkte ut till skolan de olika platser som barnen på Hertsöskolan blivit utlokaliserade till och samtalade med barnen och deras lärare under januari och februari. Hon träffade årskurserna 4-8 och de var ganska överens om vad en bra skolgård ska innehålla.
En bra skolgård ska ha en variation mellan öppna ytor och mer slutna ytor ytor där man kan dra sig tillbaka. De vill ha en spännande miljö med mycket innehåll både hårda och mjuka ytor. Gärna lekytor, men även sportytor och banor för kickbike eller skateboard med hopp och hinder. Alla årskurser vill också ha en plats där man kan klättra och gungor, fler än tidigare och gärna kompisgungor där man kan sitta flera och prata. Men även gungor där man kan gunga högt.
Det efterfrågades även platser där man kan dra sig undan. Där det finns vindskydd och regnskydd. Där man kan sitta och prata och kanske ladda mobilen.