Barns åsikter formar nya lekplatser

Luleå kommunen har tagit fram en rykande färsk planering för hur arbetet med lekplatser ska ske de närmsta åren. Under 2025 kommer två större och en mindre åtgärd på lekplatser att göras. Kring de två större åtgärderna, en lekplats på Hertsön och en i Gammelstad, har det under oktober månad förts dialoger med elever från årskurs fyra. Barnen har själva fått beskriva vad en bra lekplats är och vad de vill att den ska innehålla.

Barn utformar ett förslag på en bra lekplatsmiljö. Man ser barnen uppifrån med deras förslag under dem.

Barn utformar ett förslag på en bra lekplatsmiljö

Ny lekplats på Hertsön

Hertsön saknar idag en kommunal lekplats som erbjuder spänning och aktiviteter riktat till barn upp till 12 år. Till största del består utbudet i området av lekmiljöer för yngre barn och i vissa fall är platserna så fattiga på bra lekerbjudanden att de knappt når någon åldersgrupp alls. Det är det nu tänkt att bli ändring på. Nästa år byggs en ny områdeslekplats i närheten av Hertsö kullar.

För att få inspel och tankar kring platsens förutsättningar, saknade aktiviteter i området samt tips och tankar kring utformning har barn från Hertsöskolans årskurs fyra varit ute på plats där den nya lekplatsen ska byggas. Tillsammans med landskapsarkitekter från kommunen har barnen fått prata om och visa vad de tycker att en bra lekplats ska innehålla.

– Nästa steg blir nu att ta fram ett utformningsförslag som sedan kommer visas upp i klasserna som deltagit i dialogen. Vi vill återkoppla till barnen vad kommunen gjort av deras inspel och ge dem ytterligare en chans att se så att det blir en bra och utmanande lekplats för dem, säger landskapsarkitekt Linnea Örtenvik.

Barnen berättar ute i miljön hur en bra lekplats ska vara

Barnen berättar hur en bra lekplats ska vara

Nygammal lekplats i Gammelstad

I Gammelstad finns det visserligen många lekplatser men även här finns problemet att de alla är anpassade till yngre barn. Barn som är över nio år har hamnat lite i skymundan när det gäller lekmiljöer anpassade efter deras behov av spänning och aktivitet. Nästa år ska därför en av de befintliga lekplatserna, Rödklöverstigens lekplats, byggas om till en större och lite annorlunda lekmiljö.

I samarbete med landskapsarkitekt Cecilia Ek, trafikingenjör Fredrik Bladfors och arkitektstudent Lina Lif Wirenbäck har barn från Stadsöskolans årskurs fyra har fått vara med i en utformningsworkshop med syfte att ge tips på vad den bästa och häftigaste lekkullen skulle innebära för dem. Med leksand/oljesand, pinnar, kottar och stenar fick barnen i grupp bygga en modell av den kulle som bäst skulle göra att de ville gå till platsen. De fick sedan presentera och berätta om sina idéer och tankar.

– Nästa steg blir att ta fram ett utformningsförslag. Förslaget ska vi sedan visa för eleverna som deltagit i dialogen för att återkoppla och höra om det blir en bra och spännande lekplats för dem, säger landskapsarkitekt Cecilia Ek.

Barnens förslag på en bakplåt där sand har formats till en kulle och där stenar, kottar och pinnar illustrerar miljön runtomkring

Barnens förslag på en bakplåt där sand har formats till en kulle och där stenar, kottar och pinnar illustrerar miljön runtomkring

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Anita Sundberg

Bild: Cecilia Ek

Logotyp