Du var kommunikationsansvarig för Visit Luleå 2013-2016, vad lockade dig till Visit Luleå igen?
– Besöksnäringen är ett kitt som håller byar och samhällen levande, och en viktig del av näringslivet som bidrar till diversiteten och samhällsbygget på platsen. Luleå har också höga klimatambitioner och det är just här som jag har mitt hjärta – i det cirkulära och i besöksnäringen.
Vad brinner du mest för i arbetet med platsutveckling?
– För mig handlar platsutveckling om att skapa långsiktiga värden för de som bor, verkar och besöker platsen. Att ha respekt för platsen och människorna som bor här och samtidigt bidra till framtida generationers möjligheter. Besöksnäringen har alla möjligheter att vara en regenerativ kraft där den verkar – socialt, ekonomiskt och miljömässigt. På det finns det flera goda exempel i Luleå och regionen.
Vilka är de största möjligheterna och utmaningarna för Luleå som turistmål?
– Möjligheterna ligger i det som är unikt för Luleå – från världsarvet och kulturen till skärgården och vinterlandskapet. Här finns både behov och möjligheter för nya företag och besöksmål att starta och befintliga att utvecklas. I tätort och landsbydgd. Utmaningarna handlar bland annat om tillgänglighet, kompetensförsörjning och att lyckas skapa balans mellan tillväxt och socialt samt ekologiskt ansvar. Luleå har goda förbindelser, samtidigt som det finns utmaningar i trafiken hit och organiserad transfer på plats. Hotell och boendeanläggningar har hög beläggningsgrad och under peaksäsong är det hög efterfrågan på populära aktiviteter. Att lyckas kommunicera den äkta berättelsen om Luleå är naturligtvis också avgörande.
Hur skulle du vilja utveckla Visit Luleås roll i att stärka platsvarumärket?
– Jag skulle vilja att Visit Luleå blir en modig röst för platsen, en möjliggörare för samverkan och en aktör som skapar förtroende lokalt och i de sammanhang vi verkar. Ett platsvarumärke som ska hålla över tid handlar lika mycket om vad vi, som verkar på platsen, gör som vad vi säger och hela tiden handlar det om att vara sig själv; för alla andra är redan upptagna. Ett starkt platsvarumärke kommer inifrån, är grundat i det som är platsens essens – från natur, kultur, traditioner, människor som bor här och som kommer hit – själva livet. Platser kan ha många saker eller karaktärsdrag gemensamt, som fina stränder, bra restauranger, arbetstillfällen och ställen att bo på så det är genom att bottna i identiteten och genom berättelserna vi berättar om dem, om drivkrafterna som Visit Luleå, i ord och handling, kan stärka Luleå. Och i Luleå har vi vårt sätt, vår berättelse - the Luleå way.
Hur ser du på samverkan med näringsliv, kommun och andra aktörer inom besöksnäringen?
– Samverkan och samarbete är avgörande. Jag ser det som en nyckeluppgift att skapa inkluderande processer där näringsliv, civilsamhälle, akademi och det offentliga är med och bidrar med sin kunskap och sina perspektiv, och där enheten för besöksnäringen bidrar tillbaka.
Hur ser du på innovation inom besöksnäringen?
– Innovation behövs i alla led – från affärsmodeller till kommunikation och infrastruktur. Det handlar om att tänka nytt, men också att tänka rätt. Innovation i besöksnäringen kommer många gånger från att vara förankrad i just den plats du verkar på. Utifrån det kommer innovation kring boende, upplevelser, måltider och så vidare. Genom att integrera regenerativa principer i innovationsprocesser kan vi skapa lösningar som stärker både företag, plats och planet.
Vilka är dina bästa tips till den som planerar att besöka Luleå i sommar eller vinter?
– Alla Luleås aktivitetsföretag som erbjuder massor av spännande upplevelser på sommaren som vinter. Följ till exempel med på huskey walks, lär dig om samisk kultur eller paddla kanot. Prova lokal mat och dryck, se norrsken och frusen skärgård.