Dialog med vårdnadshavare om skolstruktur Örnäset

Strukturen för Örnäsets skolområde har börjat att utredas, och en medborgardialog med vårdnadshavarna har nu genomförts. Viktiga frågor för vårdnadshavarna är bland annat klassrummens storlek i relation till klassernas storlek och närheten till skolan.

Medborgardialogen med vårdnadshavarna skedde digitalt. Det var cirka 15 vårdnadshavare som deltog tillsammans med politiker från Barn- och utbildningsnämnden. Dialogerna hålls tidigt i processen att se över skolstrukturen i olika områden, så medborgarnas tankar och synpunkter tidigt ska komma med i processen. Det är ett tillfälle för politiker att lyssna på och träffa medborgarna. Även tjänstepersoner från Barn- och utbildningsförvaltningen deltog på det digitala mötet.

Illustration över en dialog

Först var det frågestund

Medborgardialogen inleddes med en introduktion av Arne Nykänen [c] om hur utredningen om skolstrukturen går till. Sedan tog moderatorn Malin Winberg över och höll en frågestund där vårdnadshavarna kunde ställa frågor till de politiker som var med på dialogen från olika partier.

Några frågor som kom upp var om Furuparkskolan ska byggas upp igen efter branden. Vårdnadshavare från Tallkronaskolan påpekade att klassrummen inte var tillräckligt stora för de antal barn som går i varje klass. Även frågor ställdes om arbetet med skolstrukturen för Örnäset kommer ta hänsyn till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar(NPF), och anpassa miljöerna efter elevers olika förutsätttningar.

Klassrum och närhet till skolan i gruppdiskussioner

Efter frågestunden var det dags för gruppdiskussioner i mindre grupper. Grupperna redovisade sedan vad de pratat om tillsammans med alla i slutet av dialogen.

Några saker som flera grupper hade diskuterat var att klasserna var för stora och att klassrummen var för små för antalet elever, främst på Tallkronaskolan. En annan sak som blev tydlig var att närheten till skolan är viktig för föräldrarna på Skurholmen och att barnen ska kunna gå till skolan utan att passera stora vägar. Frågan om hur lokaler anpassas till elever med NPF kom också upp igen, och om det kommer vara en fråga i den fortsatta utredningen.

FAKTA Skolstruktur Örnäset

  • Örnäsets skolområde innefattar grundskolor och förskolor på Örnäset, Skurholmen och Kronan.
  • Luleå kommun ska ta fram en ny struktur för skolor och förskolor. Det gör vi för att Luleås skolor och förskolor fortsatt ska ha en bra pedagogisk verksamhet, god arbetsmiljö och utbildningsplatser till alla barn och elever.
  • En skolstruktur beskriver vilka skolor och förskolor som ska finnas i ett område. När kommunen arbetar med en förändrad skolstruktur ser vi över vilka lokaler som ska användas för skolor och förskolor, vilka lokaler som behöver byggas om och ifall kommunen behöver bygga nya skolor eller lägga ner vissa skolor.
  • Tidigare har skolstrukturen för Gammelstad, Notviken och Centrum utretts. Nu pågår utredningarna om Bergnäsets och Örnäsets skolområde. Läs mer: Skolstruktur - Luleå kommun (lulea.se) Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Camilla Hermansson

Bild: Shutterstock

Logotyp