De digitala verktygen står inte i motsatsförhållande till böcker eller annat analogt material i förskolan. Det talas i den allmänna debatten om ordet skärmtid, och regeringen har gett i uppdrag till Skolverket att tiden barn tillbringar med en skärm behöver försvinna på förskolan till förmån för böcker.
På förskolan i Luleå kommun används den digitala verktygen så att barnen ska kunna få möjlighet att utveckla en digital kompetens genom att få en förståelse för digitalisering de möter i vardagen. De ges möjlighet att grundlägga ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik och det handlar inte om att barnen sätts vid skärmar för passiv konsumtion.
Barnen är producenter och medvetna konsumenter
Förskolans uppdrag är att ge barnen digital kompetens samt att använda digitala verktyg i det pedagogiska arbetet. Den tid som barnen tillbringar med skärmar är de producenter och medvetna konsumenter. De får till exempel lära sig enklare programmering, styra robotar och filma. Barnen får också utforska källkritik och källtillit.
Förskollärare och barnskötare använder digitala verktyg för att förstärka det pedagogiska arbetet. De digitala och analoga verktygen kompletterar varandra och barnen arbetar med många olika material och uttryckssätt samtidigt. Till exempel får barnen möjlighet att möta minoritetsspråk och modersmål i undervisningen med digitala böcker.