Ekonomi och budget för 2026–2028 fastställd

Kommunfullmäktige har beslutat om Ekonomi och budget för 2026–2028. Resultatet för perioden förväntas bli positivt och kommunalskatten förblir oförändrad. Fortsatta satsningar på välfärden, tillväxt, ökat tempo i klimatomställningen, en levande landsbygd och ett mer inkluderande Luleå.

Prioriterade områden

Kommunkoncernen prioriterar fortsatta satsningar på välfärden, tillväxt, ökat tempo i klimatomställningen, en levande landsbygd och ett mer inkluderande Luleå. Fem utpekade områden beskrivs nedan, samt vilka satsningar som ska göras inom respektive område.

Välfungerande vardag för alla

Behoven i välfärden ökar under de kommande åren. För att möta de växande behoven riktas merparten av de ökade tillskotten i budgeten till nämnderna som ansvarar för dessa verksamheter i form av:

  • generella tillskott och kvalitetshöjning av verksamheterna.
  • fortsatt förbättring av arbetsmiljön.
  • fler ska ha möjlighet att stanna kvar i välfärdsyrkena efter pension.

Andra prioriterade insatser:

  • trygga skolvägar för barn.
  • utveckla och förbättra lekplatser.
  • varje stadsdel och kommundel ska ha ett utegym.
  • skolor och förskolor ska finnas där barn bor.
  • landsbygdens skolor och förskolor ska bevaras.

En stark demokrati

Demokratiarbetet ska stärkas och medborgarnas inflytande över kommunen ska öka genom:

  • Strukturen och uppdraget för de kommunala råden har setts över för att stärka kommunens demokratiarbete.
  • Luleå framtidsforum, en medborgardialog där ett representativt urval Luleåbor fått komma med inspel till vad de ser att kommunen behöver ha med sig i sitt framtida arbete.
  • Arbetet med de nationella minoriteternas ska utvecklas med särskilt fokus på samråd med samer i frågor som påverkar dem.
  • Ungdomsfullmäktige införs för att stärka ungdomars inflytande och ge ökad kunskap i hur unga vill stärka kommunens arbete framåt.

Trygg i Luleå

Målet är att Luleå kommun förblir en av Sveriges tryggaste kommuner även år 2040. Arbete med brottsförebyggande åtgärder och samverkar med olika samhällsaktörer för att skapa goda förutsättningar för kommunens tillväxt och utveckling. Exempelvis klottersaneringen tillsammans med polis och fastighetsägare.

Fortsatt stöd till:

  • trygghetsorganisationerna i Luleå
  • kommunens FREDA-mottagning
  • EQ-mottagning
  • Tjej- och kvinnojourerna

Övrigt:

  • Socialnämnden leder det brottsförebyggande arbetet i nära samarbete med kommunala förvaltningar, bolag, Polisen, civilsamhället och näringslivet.
  • Metoden Effektiv Samordning för Trygghet (EST) ger goda förutsättningar för åtgärder.
  • Ett nytt forum för att stärka samarbete med civilsamhällesföreningar i trygghetsfrågor har skapats. Arbetet med det kommer fortsätta och utvecklas under planperioden.

Blomstrande näringsliv

Näringsidkarnas nöjdhet med kommunens verksamheter prioriteras genom höjd servicenivå för företagarna och förbättrad tillgänglighet. I takt med ökad tillväxt i Luleå kommun har fler bygglovshandläggare anställts för snabbare och bättre service till företagen. Andra satsningar är:

  • Tillståndsprocesserna ska påskyndas och det ska bli enklare att få kontakt med kommunen.
  • Kompetensförsörjningen är en av de största utmaningarna för tillväxten och därför kommer arbetet med att attrahera arbetskraft att intensifieras.
  • Företag som vill växa och etablera sig i Luleå ska få stöttning och vara en fortsatt central del av arbetet för ökad tillväxt.
  • Samarbetet mellan Boden och Luleå är avgörande för att klara omställningen i regionen och därför kommer pendlingen mellan Luleå och Boden att underlättas.
  • Samarbetet med regionen och staten ska öka och fördjupas i regionala utvecklingsfrågor.

Klimatsmart och naturpositiv

Tempot i omställningen behöver öka och därför föreslås flera satsningar med en grön profil. Samhällsplaneringen ska styras mot en hållbar och fossilfri kommun 2040 genom:

  • Kollektivtrafikens andel av resandet ska öka, förslag om enhetstaxa i hela kommunen ska utredas.
  • Avgiftsfri kollektivtrafik på sommaren för barn t o m 19 år.
  • Kommunen ska bygga klimatsmart, hållbart och energieffektivt och använda mer förnybar el i sina verksamheter.
  • Förvaltningarnas och bolagens fordon ska gå på förnybara drivmedel.
  • Fortsatt uppmuntran av cirkulär ekonomi.
  • Energirådgivare tillgänglig för både medborgare och näringsliv.
  • Enklare att välja hållbara färdsätt genom satsningar på gång- och cykelvägar samt kollektivtrafik.
  • Grönområden ska finnas i alla bostadsområden och biologisk mångfald ska främjas.
  • Nya naturreservat bildas, och en ny skogspolicy ska tas fram för att inkludera ett naturnära, hyggesfritt skogsbruk.

Landsbygderna

Föreningslivet på landsbygderna är en viktig partner i utvecklingen av kommunen och satsningarna är:

  • 1 miljon kronor årligen i ökat föreningsbidrag till landsbygderna.
  • Tidigare beslutad miljonsatsning på projekt i byarna under planperioden fortsätter.

Övriga satsningar på landsbygderna:

  • Lulebo har i uppdrag att bygga i byar och på landsbygden.
  • Luleå skärgård är en del av landsbygderna och insatser för ökad tillgänglighet, både för boende och fritid, ska genomföras.
  • Service på landsbygderna ska öka och arbetstillfällen ska prioriteras. En handlingsplan är i framtagande.
  • För att främja lokal matproduktion har kommunen ökat sina inköp av lokalt producerad mat.
  • De kommunala skolorna och förskolorna på landsbygden ska bevaras.

Budget i siffror

Positivt resultat

Målet om ett överskott under hela planperioden motsvarande 1-3 procent av skatteintäkter och bidrag uppfylls. Kommunalskatten blir oförändrad.

Positivt resultat för år 2026 med 60 miljoner kronor, 2027 med 65 miljoner kronor och år 2028 med 72 miljoner kronor. Detta under förutsättning att nämnderna klarar en budget i balans.

Ökad upplåning

Under 2026–2028 kan investeringarna endast till mindre del finansieras med egna medel vilket medför en ökad nyupplåning om 760 miljoner kronor år 2026, 900 miljoner kronor år 2027 och 770 miljoner kronor år 2028. Sammanlagt cirka 2 430 miljoner kronor för perioden.

Skatter och generella bidrag

Skatter och finansiella bidrag baseras på prognos för befolkningsökning som beräknas bli +400 invånare år 2026, +450 invånare år 2027 samt +500 invånare år 2028 och framåt.

Större investeringar som prioriteras 2026–2028

Skattefinansierade investeringar, 3 801 miljoner kronor:

  • Exploatering av nya arbetsplatsområden på Hertsöfältet/Svartön, Ektjärn, Rutvik Södra, Storporsön, Kyrkåkra och Sunderbyn (Lassevallen), nytt bostadsområde Hertsöheden, Bävern, Rutvik, Sunderbyn, Riga samt fortsatt utbyggnad av bostadsområdet på Kronandalen.
  • Avsatt medel under perioden för skolstruktur inklusive sporthallar och övriga ytor, tex ny idrottshall vid Hälsans hus.
  • Avsatt medel för nya gruppboenden samt vård och omsorgsboenden.
  • Ökat tempo på reinvesteringar av fastigheter.
  • Ökat tempo på reinvesteringar av gator, vägar, belysning, gång- och cykelvägar.
  • Nyinvestering i gång- och cykelvägar.
  • Avsatt medel för säkerhetsåtgärder.
  • Avsatt medel för ny bussdepå.

Fortsatta investeringar för vatten och avlopp, 992 miljoner kronor:

  • Östra länken
  • Råneå
  • Luleå-Boden
  • Uddebo
  • Lövskär
  • Porsön
  • Antnäs/Alvik
  • Bensbyn
  • Reinvesteringar i verk och nät

 

Bolagen

Bolagen har inte hunnit besluta om budget för perioden, men enligt prognoser är det främst Luleå Kommunföretag AB och Luleå Energi-koncern som avviker positivt jämfört med budget 2025.

  • Luleå kommunföretag AB planerar att ta utdelningar från bolagskoncernen under 2026-2028 motsvarande utdelningspolicyn och beräknar därmed högre resultat under perioden jämfört med 2025.
  • Luleå Energi-koncern planerar att förbättra sitt resultat för åren 2027-2028, utifrån prisjusteringar för fjärrvärme och elnät samt av ökade anslutningsintäkter för elnätskunder.
  • Luleå Hamn AB fortsätter med tunga investeringar inför framtiden kopplat mot den gröna omställningen, vilket medför stora resultatförluster för 2026–2028.
  • Lulebo AB har ett prognostiserat försämrat resultat för åren 2026–2028. Även de planerar att genomföra stora investeringar kommande år utifrån det nya ägardirektivet om ökad nyproduktion, men de kommer även att genomföra ROT för att minska underhållsskulden.
  • Övriga bolag planerar att resultatmässigt ligga på ungefär samma nivå som budget 2025.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Karin Kemi Bild: Joakim Höggren

Logotyp