Tonåriga elever på den anpassade grundskolan, Tunaskolan, har samma funderingar som andra ungdomar. De kan handla om allt ifrån vänskap och kärlek till rättvisa. Eleverna måste också hantera att de kanske inte har samma förutsättningar och många upplever att elever i den vanliga skolan växer ifrån dem.
– Vi ser att eleverna kan få bekymmer när det handlar om skolmotivation och frågor om identitet. Det skapar problem gällande livsval och lust att gå vidare till nästa steg i livet. En elev sade att det är skönt att för en gång skull berätta vad de tycker och vad de har för tankar. Samhället är inte så bra på att lyssna på våra ungdomar, säger Rickard Nordberg som är rektor för anpassad grundskola på Tunaskolan.
Lena Johansson, (som är) specialpedagog, och Camilla Elofsson, socialpedagog, har varit samtalsledare tillsammans med elevassistenterna i klassen.
– Vi har fått lära oss ett verktyg från ett forskningsprojekt på Luleå tekniska universitet kring filosofiska samtal, men det är eleverna som leder samtalet och vi lyssnar, säger Camilla Elofsson.
Metoden har tidigare bland annat används i rehabilitering för människor som fått en hjärnskada exempelvis efter olyckor, men att använda det med elever på anpassad grundskola är helt nytt. Målet är att eleverna ska bli så självständiga som möjligt.
– Samtalen är ett bra sätt att se andras perspektiv, att man måste kunna ta in andras åsikter samt att hitta argument, säger Lena Johansson.



