Elevrådet har haft dialog med politiker om skolstruktur Örnäset

Arbetet med att se över skolstrukturen för Örnäset har påbörjats i april och nu har elevrådet på högstadiet i Örnässkolan och politiker från Barn- och utbildningsnämnden träffats i en medborgardialog om hur eleverna ser på miljön i lokalerna, skolgården, vägen till skolan och om de känner sig trygga på skolan.

En viktig del av arbetet med skolstrukturen är att medborgarna – vårdnadshavare, personal och elever – ska få göra sin röst hörd eftersom det är de som arbetar på skolan och vårdnadshavarna som har sina barn där. Medborgardialogerna består av tre moment: dialoger med elevråden i en fysisk träff, digitala medborgardialoger för vårdnadshavare och personal samt samtal på skolgården med elever.

Elevrådet på Örnässkolan tillsammans med politiker från Barn- och utbildningsnämnden.

Uppe från vänster: Arne Nykänen, Uma Winneborn, Molly Larsson, Tilde Augustsson, Thomas Söderström. Stella Sevä, Mats Söderberg, Emma Engelmark och Ville Jonsson. Nere från vänster: Bert Anders Perdahl och Martin Nybrant.

Vad är en skolutredning

Medborgardialogen med elevrådet på Örnässkolan inleddes med en presentation av Eira Andersson, som är strateg på kommunstaben, om vad en skolutredning är och vilka frågor som kan vara intressanta att diskutera. Skolan har många funktioner: den är en studiemiljö för elever, en arbetsmiljö för personal och en viktigt plats i olika bostadsområden.

Efter presentationen var det gruppdiskussioner med medlemmar i elevrådet och politiker från Barn- och utbildningsnämnden. Frågor som diskuterades var vad som var bra och dåligt med lokalerna, skolgården, skolvägen och om de känner sig trygga på skolan. Dialogen avslutades med att alla grupper redovisade vad de hade pratat om inför alla som var samlade.

Skolmatsalen och multiarenan är bra

Det som eleverna tycker är bra på skolan är skolmatsalen och även en multiarena som finns ute på skolgården. På det stora hela gillar de klassrummen, men de upplever att de är bättre i de delar som inte är de tillfälliga lokaler som ställs upp på skolgården. De tillfälliga lokalerna ställdes upp grund av branden på Furuparksskolan som ledde till att mellanstadiet fick börja gå på Örnässkolan.

Andra saker som eleverna uppskattar är Passagen, där eleverna får extra hjälp med att studera om de behöver, och kafeterian. Uma Winneborn i elevrådet:

– Kafeterian är också väldigt bra, för där finns det mackor och det finns en lärare där. Där är det lugnt och trevligt.

Bättre rum för lugn och aktivitet

Något som eleverna tycker är viktigt är att förbättra de olika typerna av rum som finns på en skola. Att de ska finnas ytor som är bra att vara på om man vill ha det lite lugnare, ställen man kan gå undran på och andra ställen där man kan vara mer aktiv och kreativ. Möblerna i skolan vill de byta ut med skönare stolar och stabilare bord. Stella Sevä i elevrådet:

– Om jag var rektor och fick bestämma skulle jag göra skolan lite fräschare och ha skönare stolar. Bättre arbetsytor som grupprum som man kan vara i även om man har raster.

På högstadiet kanske inte eleverna riktigt uppskattar att leka i klätterställningar som yngre elever, utan de vill ha mer sociala ytor där de kan hänga, prata med varandra och ta det lugnt. Det skulle få fler högstadieelever att vara ute på skolgården på rasterna. Tilde Augustsson i elevrådet:

– En annan sak är att de som går på högstadiet vill ha någonstans att sitta och ta det lugnt och vara social, som en soffgrupp utomhus och ställen inne i skolan.

Vuxna på skolgården och färre hemläxor

På dialogerna kommer det också upp saker som inte alltid har med lokaler och skolgårdar att göra. Några av sakerna som eleverna ville prata om var trygghet och läxor.

De vill att det ska vara fler vuxna med eleverna under rasterna, så att man hade någonstans att vända sig om något händer och känner trygghet. Också att de vuxna på skolan ska vara närmare eleverna och fråga dem om saker för de vet vad som händer.

Ibland känns det också stressigt med skolarbetet. Molly Larsson i elevrådet:

–Vi tycker att det är viktigt med elevernas hälsa, så att man också hör hur eleverna mår och inte bara ger läxor. Vi har också ett liv utanför skolan och ens mående påverkas av att man lägger på mycket uppgifter som ska göras efter skoltid.

På mötet medverkade politikerna Emma Engelmark (S), Arne Nykänen [C], Thomas Söderström (L), Mats Söderberg (MP) och Bert Anders Perdahl (V)



FAKTA Skolstruktur

  • Luleå kommun ska ta fram en ny struktur för skolor och förskolor.
  • En skolstruktur beskriver vilka skolor och förskolor som ska finnas i ett område, vilka lokaler som ska användas för skolor och förskolor, vilka lokaler som behöver byggas om och ifall kommunen behöver bygga nya skolor eller lägga ner vissa skolor.
  • I skolstruktur Örnäset utreds grundskolorna och förskolorna på Örnäset, Skurholmen och Kronan.
  • Läs mer: Skolstruktur - Luleå kommun (lulea.se) Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Camilla Hermansson

Logotyp