Spåknod är ett samlingsbegrepp inom skolan och förskolan och ska fungera som en knutpunkt i Luleå kommuns minoritetsspråksarbete, med utökad modersmålsundervisning inom skolan.
Språknoden kommer att utvidgas i takt med eleverna. Eleverna i förskoleklass kommer att ha utökat modersmålsstöd från 2022. Höstterminen 2023 kommer elever i årskurs 1–3 att ha möjlighet att läsa förvaltningsspråken med utökad modersmålsundervisning, tre timmar per vecka integrerat i verksamheten. Året därefter, år 2024, elever i årskurs 4–6 och höstterminen 2025 elever i årskurs 7–9.
Språk i naturlig form
Upplägget med utökad modersmålsundervisning håller på att utvecklas i samarbete mellan skolans ordinarie personal och modersmålsstödjare. Förslaget är att en lektion i veckan ska vara utifrån ett mer traditionellt lektionsupplägg och de två andra lektionerna ska ha ett så kallat språkbadsupplägg. Språkbad innebär att eleverna lär sig språket genom att det används i naturliga situationer när något annat än själva språket är i fokus.
– Fördelarna med denna metod är att eleverna lär sig språket gemensamt med andra och nya relationer kan skapas där språket är en naturlig del av umgänget. Språket normaliseras då det hörs i olika situationer även utanför klassrummet, säger Nils-Bertil Heikka, samordnare nationella minoriteter, barn- och utbildningsförvaltningen.
Steget efter förskola
Sedan hösten 2019 finns Charlottendals förskola som är en väsentligt tvåsspråkig förskola i förvaltningsspråken. Förskolan utgör förskoledelen i språknoden och nu utvidgas alltså språknoden till att innefatta grundskolan också.
– Det är väldigt glädjande att barnen som går på den tvåspråkiga förskolan Charlottendals förskola nu har möjlighet att fortsätta revitalisera sitt minoritetsspråk. Det är en viktig och nödvändig utveckling av den här verksamheten, säger Nils-Bertil Heikka, samordnare nationella minoriteter.