Allt började när två- och treåringarna läste en bok om vatten och avlopp. Boken väckte stor nyfikenhet och snart pratade barnen mycket om vart vatten tar vägen när man tvättar händerna och vad som händer när man spolar i toaletten. Samtalen ledde vidare till en annan vardagsfråga: det var ofta lång kö till toaletten.
– De sa att det var jättejobbigt att vänta och att de behövde fler toaletter. Många hade nyligen slutat med blöja men det kommer en gräns när man blir för stor och inte vill sitta på pottan, berättar pedagog Annelie Fors.
Annelie och kollegan Monika lyssnade på barnens tankar och pratade tillsammans med barnen om hur problemet kunde lösas. Gruppen var överens – fler toaletter behövdes. Ett möte med förskolans rektor, Anita Vyöni, bokades in, och två barn, Agnes och Iris, anmälde sig frivilligt att representera gruppen. De förberedde sig noggrant inför mötet och tog med både boken om vatten och en dator.
– När de kom till mig tänkte jag nog först att jag skulle behöva förklara att det inte fanns pengar, men det var viktigt att lyssna på deras tankar och idéer. Jag lovade att skriva ner vad de sa och undersöka möjligheterna, berättar rektor Anita Vyöni.




