Från oanvänd yta till levande lärmiljö – odlingsprojekt engagerar hela förskolan

Vad gör man med en yta som ingen riktigt använder? På Solkattens förskola väcktes idén om att förvandla en oanvänd del av utegården till en pedagogisk trädgård. Resultatet blev ett gemensamt odlingsprojekt som nu engagerar både barn, pedagoger, kökspersonal och vaktmästare.

På Solkattens förskola har man ställt i ordning en yta där barnen tillsammans med personalen odlar tillsammans.

På Solkattens förskola har man ställt i ordning en yta där barnen tillsammans med personalen odlar tillsammans. Foto: Privat

Med hjälp av pallkragar, jord och frön har en del av Solkattens innergård fått nytt liv. Varje avdelning har sin egen odlingsyta och barnen har varit med från början – från förgrodd till plantering.

– Vi börjar i liten skala, det här är något som ska få växa fram tillsammans med barnen, säger rektor Maria Bergstedt Engman.

På innergården växer potatis, sockerärtor och till och med popcornmajs. På en lyktstolpe har ett insektshotell fästs och barnen dekorerar stenar som bit för bit ska slingra sig genom trädgården som en lång orm.

– Det är väldigt konkret undervisning. Vi väver in biologi, matematik, och ansvarstagande. Vi har till exempel hängt upp måttband så att vi kan mäta hur höga solrosorna blir, berättar Maria Bergstedt Engman.

Ett viktigt mål är att öka förståelsen för var maten kommer ifrån. När potatisen är redo att skördas får barnen ta den till köket och laga något tillsammans med kocken. Projektet knyter också an till miljöfrågor och hållbarhet.

– Det är ett sätt att prata om vår planet och varför till exempel insekter är viktiga. Och det här är ju lite den här tanken med från jord till bord och att man får lära sig hur man hur det växer och gror och biologin kring det.

Maria Bergstedt Engman, rektor på Solkattens förskola, säger odlingsprojektet börjar i liten skala och väcker stort engagemang bland barnen.

Maria Bergstedt Engman, rektor på Solkattens förskola, säger odlingsprojektet börjar i liten skala och väcker stort engagemang bland barnen. Foto: Jeanette Bergström

Bland personalen är engagemanget stort. Maria Bergstedt Engman tror att det beror på att alla ser nyttan och glädjen i projektet som inte bara väcker barnens nyfikenhet utan också ger fler tillfällen till samarbete mellan personalen, exempelvis har vaktmästaren varit behjälplig med att ordna till odlingsytorna och köket blir involverade för att laga mat av skörden.

– Det här är projekt som kan leva länge och barnen tycker att det här är jättespännande och det är roligt att de är med från första början för det märks att de känner ett ansvar för odlingen, säger hon.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Jeanette Bergström

Logotyp