Franska lärare inspireras att arbeta med vänlighet och självförtroende med elever

Lärare från staden Die, söder om Grenoble i de franska alperna, har varit på besök på Benzeliusskolan i Bensbyn. Fokus för resan har bland annat varit att lära sig om och få inspiration till hur de kan arbeta med mjuka värden, som relationsskapande och att elever ska få större självförtroende.

Franska lärare i ett klassrum på Benzeliusskolan i Bensbyn.

Lärarna Isbelle Chaffois, Christian Dubois, Laurence Armand och Leurène Vivenzio passade också på att smaka skolmaten som de tyckte var väldigt god.

Luleås kommunala skolor är med i Erasmus+, och det innebär att lärare från Europa kan komma till Luleås skolor på besök för att skugga personalen och få nya perspektiv. De franska lärarna vill lära sig mer om hur de kan jobbar med relationsskapande på skolorna, och hur man kan använda skogen och naturen som finns runt skolan mer.

– Vi ville lära oss hur lärarna arbetar med saker som vänlighet och hur det skapar självförtroende och goda relationer hos eleverna, säger Isabelle Chaffois.

Lärarna Isabelle Chaffois, Christian Dubois, Laurence Armand och Laurène Vivenzio arbetar i förskolan till grundskolan. I Frankrike har barnen skolplikt från tre till 18 års ålder, och undervisas enligt en nationell läroplan med matematik, språk och så vidare.

– I Frankrike är eleverna i skolorna från klockan åtta till halv fem, och dagarna är fullspäckade med undervisning enligt läroplanen. Vi har inga fikaraster, men det kanske vi borde införa för att arbeta mer med saker som relationer och vänlighet, säger Christian Dubois.

Skolorna ligger på landsbygden

Benzeliusskolan har många likheter med skolor som de arbetar på: det är en skola på landsbygden, den är långt från huvudstaden och har mycket skog och natur runt sig.

– Nästan varje by runt centralorten Die, där det bor 5000 personer, har en skola så vi har cirka 20 skolor i de 52 olika byar som finns runt staden. Vi har en lärare per klass och inte lärarassistenter, och vi undervisar i alla ämnen till och med musik. Jag är ensam lärare i min klass, säger Christian Dubois.

Skolmaten i Frankrike kostar för vårdnadshavarna. Eleverna har två timmars lunchrast och en del väljer att gå hem och äta under den tiden.

– Vi älskar att äta i Frankrike och har mycket god mat. Vår lunch består av tre rätter, och äter vi sallad, en varmrätt och sedan ost och dessert, säger Isabelle Chaffois.

Inspiration att använda naturen i undervisning

En annan sak lärarna också var intresserade av är hur den svenska skolan använder sig av skogen nära skolan. De fick bland annat vara med när eleverna hade ett Vasalopp ute i skogen.

– Det är mycket annorlunda i Frankrike. I Sverige är eleverna mer fria att röra sig utanför skolgården. Vi blev förvånade när eleverna var ute i skogen runt Benzeliusskolan. Sådant ser vi inte i Frankrike, säger Christian Dubois.

Skolorna där de bor är byggda inne i centrum av byarna, och det finns en rädsla för elevernas trygghet även i mindre byarna på grund av de terrordåd som varit i Frankrike.

– Det är nästan omöjligt att barnen är i naturen runt våra skolan, för grindarna är stängda och skolgården inhägnad. Vi lärare måste bevaka eleverna. Om vi går ut i skogen måste vi ha en lärare för 12 elever, så vi får fråga vårdnadshavare om de vill hjälpa till. Sedan finns det inte ekonomi för att till exempel hyra bussar för att ta sig ut i naturen, säger Isabelle Chaffois.

De franska lärarna hade hyrt ett hus på Granön under sin vistelse, och passade på att bjuda in lärarna från Benzeliusskolan på ostbricka en kväll. De fick också åka på en rundtur i Luleå en eftermiddag.

FAKTA Erasmus+

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Camilla Hermansson

Logotyp