Gång- och cykelväg Kallax-Bergnäset får belysning

Kommunen investerar i belysning av gång- och cykelvägen mellan Kallax och Bergnäset för att ge förutsättningar att kunna snöröja sträckan samt skapa ökad trygghet under den mörka årstiden.

Bakgrunden till projektet är att kommunen under många år fått frågan om att snöröja den befintliga gång och cykelbanan men eftersom det inte funnits belysning längs sträckan har det inte varit möjligt enligt kommunens riktlinjer för snöröjning.

Det är smart att använda redan befintlig infrastruktur och göra det vi kan för att öka potentialen så att folk kan använda gång- och cykelbanor under hela året säger Ulrika Lundberg, ordförande för infrastruktur- och servicenämnden.
– Förhoppningsvis ger det här möjligheten för fler aktiva och hälsosamma vanor, året om, fortsätter hon.

Infrastruktur och servicenämndens ordförande Ulrika Lundberg, trafikplanerare Per Westermark, projektledare Frida Savilahti och Hampus Melby från entreprenören NYAB besöker Bergnäset inför uppstarten av monteringen för belysning längs gång- och cykelvägen mot Kallax.

Ökad trygghet

På platsen finns det en befintlig gång- och cykelväg som inte har varit tillgänglig hela året. – Nu när vi installerar belysning blir det möjligt att använda den även vintertid, säger Ulrika Lundberg. Känslan av trygghet ökar och förhoppningsvis kommer det också att leda till fler aktiva och hälsosamma vanor, året om, fortsätter hon

Sedan tidigare är delar av gång- och cykelbanan belyst och den sträckan färdigställdes i samband med att Trafikverket byggde om banan och lade till belysningen. Nu tar Luleå kommun projektet vidare och investerar i belysning längs resterande sträcka för att cykelvägen ska hänga ihop och få goda förutsättningar att nyttjas oavsett årstid.

– Kallax är en by som varit aktiv i frågan om snöröjning av den här gång- och cykelvägen under lång tid. Många privatpersoner men även företagare i området vill kunna cykelpendla till och från arbetet och därför är den här investeringen bra, säger Per Westermark, trafikplanerare vid Luleå kommun.

- Vi använder en speciell belysning som inte ska distrahera flygen, säger Hampus . Han säger också att eventuellt snöfall inte kommer att påverka tidplanen för jobbet som är räknat till cirka en månad. Här ses Hampus Melby promenera längs den aktuella sträckan tillsammans med Frida Savilahti, Ulrika Lundberg och Per Westermark.

67 stolpar på två kilometer

Sträckan som arbetet kommer att genomföras på mäter cirka två kilometer och där ska 67 nya stolpar monteras.

– Planerad byggstart för monteringen av belysningen längs gång- och cykelbanan är räknad till första veckan i november och vi räknar med att jobbet kommer att ta ca fyra veckor att genomföra, projektledare Frida Savilahti.

Efter årets insatser med snöröjning på gång- och cykelvägen Kallax ska kommunen se över hur den befintliga gång- och cykelvägen påverkats under vintern. Detta för att man ska kunna avgöra om ytterligare åtgärder behövs och i så fall i vilken omfattning.

– Det finns delar som är i sämre skick som skulle behöva åtgärdas tidigare, men också delar som är i bra skick eller som nyligen gjorts om, som inte behöver ses över i dagsläget, så vi avvaktar till nästa säsong för att se hur den klarar den här vintern, säger Per Westermark.

Förstora bilden

Här på kartan är den aktuella gång- och cykelvägen markerad med röd linje. Nu placeras 67 belysningsstolpar med anpassat ljusflöde ut längs sträckan för att göra vägen mer attraktiv och säker för användarna.

Utredningar ger klartecken

En utredning om placeringen av belysning på den aktuella sträckan har gjorts av bland annat Försvarsmakten på grund av närheten till F 21. Länsstyrelsen har utrett ifall projektet följer regler för natur och kulturmiljö, och om området har skyddsvärda naturvärden. Deras synpunkter har haft stor betydelse för ett godkännande av projektet

20 mil gång- och cykelvägar i Luleå

Luleå kommun ansvarar idag för över 20 mil gång- och cykelvägar. Dessa vägar är en del av ett välutvecklat nätverk som bland annat inkluderar sex huvudcykelstråk som utgår från centrum och binder samman olika stadsdelar, skolor, arbetsplatser och idrottsplatser.

 

Prioritering av snöröjning av gång- och cykelvägar


Anledningen till att vissa gång- och cykelvägar utan belysning inte snöröjs vintertid i Luleå kommun handlar främst om prioritering och användning.

Kommunen prioriterar snöröjning på gång- och cykelvägar som sammanbinder bostäder, arbetsplatser och viktiga målpunkter på ett bra sätt. Där flest rör sig försöker kommunen prioritera högst för att skapa bra förutsättningar att ta sig fram.

Vägar utan belysning bedöms används mindre ofta under vintern, vilket gör att de får lägre prioritet eller ingen snöröjning alls.

 

 

 

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Eva Sundgren

Logotyp