Grunden för projektet – som heter BRIDGE – är att förnya skolornas undervisning så att större välmående skapas för eleverna i skolmiljön. Forskning runt om i världen har visat att om eleverna får samarbeta och föra dialog utifrån deras perspektiv ger det många positiva effekter. De ökar sin kompetens, får bättre studieresultat, större social förmåga och blir bättre på att kommunicera. Det leder till högre välmående.
Viktigt att utveckla internationella kontakter
Grundskolan i Luleå har fått pengarna tillsammans med Luleå tekniska universitet, Grenada universitet i Spanien, en grundskola i Italien (Istituto comprensivo Leonardo Da Vinci), en grundskola i Lettland (Daugavpils Iespēju vidusskola) och SERN. SERN är ett nätverk som stödjer samarbete mellan Sverige och norra Italien inom bland annat utbildning där skolorna kan söka Erasmus-medel för att möjliggöra utbyte. Från Luleå deltar Sunderbyskolan och Örnässkolan.
– Vi ser detta som en fantastiskt möjlighet till utbyte med andra kulturer och inhämtning av ny kunskap om hur andra arbetar med välbefinnande i skolan. Vi är också med för att det ingår i grundskolans strategi hur vi kan stödja våra skolors arbete med läroplanens mål genom att skolor utvecklar sina internationella kontakter, fortsätter Lena Heikka.
Målet är att vidareutbilda personalen om hur de kan skapa högre välmående i skolan och att utveckla effektiva processer för att skapa deltagande från eleverna i klassrummen. Ett annat mål är att utveckla och designa en verktygslåda för ”välmående i skolan” som enkelt kan användas i skolor som vill arbeta med saken.