Grundskolan är med i ett europeiskt projekt för att öka välmåendet i skolan

 I ett treårigt projekt, som är finansierat av Erasmus+, ska grundskolorna i Luleå arbeta tillsammans med universitet och skolor i Europa för att arbeta fram en modell för ökat välmående i grundskolan.  

Nationella undersökningar och forskning visar att barn och ungas fysiska aktivitet minskar samt att det psykiska välmående minskar. Forskning visar på ett samband mellan välmående och lärande.

– Grundskolan i Luleå kommun har under flera år valt att satsa på elevernas välmående, till exempel genom Aktiva skoltransporter och ökad rörelse under hela skoldagen. I detta projekt ser vi fram emot att tillsammans med andra utveckla ett nytt material som skolorna kan använda i sitt arbete, säger Lena Heikka, utvecklingsledare på grundskolan

Tjänstepersoner på Luleå kommun som står framför en presentation av projektet

Från vänster: Lena Heikka, utvecklingsledare för grundskolan, Louice Stridsman, verksamhetschef för grundskolan, Joakim Hellgren, lektor på Kulturskolan och Lillemor Östman, utvecklingsledare inom hälsa i skolan

Grunden för projektet – som heter BRIDGE – är att förnya skolornas undervisning så att större välmående skapas för eleverna i skolmiljön. Forskning runt om i världen har visat att om eleverna får samarbeta och föra dialog utifrån deras perspektiv ger det många positiva effekter. De ökar sin kompetens, får bättre studieresultat, större social förmåga och blir bättre på att kommunicera. Det leder till högre välmående.

Viktigt att utveckla internationella kontakter

Grundskolan i Luleå har fått pengarna tillsammans med Luleå tekniska universitet, Grenada universitet i Spanien, en grundskola i Italien (Istituto comprensivo Leonardo Da Vinci), en grundskola i Lettland (Daugavpils Iespēju vidusskola) och SERN. SERN är ett nätverk som stödjer samarbete mellan Sverige och norra Italien inom bland annat utbildning där skolorna kan söka Erasmus-medel för att möjliggöra utbyte. Från Luleå deltar Sunderbyskolan och Örnässkolan.

– Vi ser detta som en fantastiskt möjlighet till utbyte med andra kulturer och inhämtning av ny kunskap om hur andra arbetar med välbefinnande i skolan. Vi är också med för att det ingår i grundskolans strategi hur vi kan stödja våra skolors arbete med läroplanens mål genom att skolor utvecklar sina internationella kontakter, fortsätter Lena Heikka.

Målet är att vidareutbilda personalen om hur de kan skapa högre välmående i skolan och att utveckla effektiva processer för att skapa deltagande från eleverna i klassrummen. Ett annat mål är att utveckla och designa en verktygslåda för ”välmående i skolan” som enkelt kan användas i skolor som vill arbeta med saken.


Projektpartners BRIDGE

FAKTA Projektet BRIDGE

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Camilla Hermansson

Bild: Luleå kommun

Logotyp