Luleå kommun ingår i förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska språken vilket innebär att barn med samiska, tornedalska eller sverigefinska rötter har rätt till förskola på sitt språk. Där har förskolan en viktig roll att revitalisera och bevara dessa språk som levande språk i Sverige.
Nästan alla barn som går i den samiska inriktningen vid Charlottendals förskola har den samiska kulturen till hands i hemmet men alla pratar inte språket. Många som söker sig till den tvåspråkiga verksamheten är de som har tappat språket och vill återuppta det.
– Barnen pratar svenska med mig men jag svarar på samiska och så småningom får jag höra från föräldrar att det kommer samiska ord även i hemmet, säger Sara som själv har vuxit upp med den samiska kulturen.
Följer årstiderna
I undervisningen appliceras traditionella sysslor som hör den samiska kulturen till. Barnen får prova och testa sig fram. Exempelvis kan det handla om vad man ska tänka på i en kåta/lavvu, hur den sätts upp eller tas ned.
– De samiska traditionerna är bärande i vår kultur. Vi knyter ofta an vad som händer i naturen, i Sapmi, vilka sysslor som ska utföras kopplat till renen just denna tid på året, säger Sara.
Stärka identitet
Syftet med en väsentligt tvåspråkig förskola är att ge barnen en möjlighet att utveckla och bevara språk, kultur och identitet i ett minoritetsspråk. Det var också av den anledningen Sara Pittja sökte sig till Charlottendals förskola. Här får hon arbeta med det hon brinner för och samtidigt har utbildning för.
– Det är ett stort privilegium att få stärka den samiska identiteten hos barnen så att de känner sig trygga med den. Det är något som de har med sig hela livet. Det blir också ett sätt för mig att föra vidare den kunskap jag har om den samiska kulturen så att den inte stannar bara hos mig, säger Sara Pittja.