Efter att ha arbetat som kock i tjugosju år, främst inom restaurangbranschen, började Mikael arbeta på Örnnässkolan för ett år sedan. En av anledningarna till att han sökte tjänsten var möjligheten att få skapa egna menyer.
– Jag hade faktiskt en plan när jag började och det var att förändra skolmaten. Maten är ju en stor del av elevernas dag, om de inte äter så orkar de inte prestera.
I motiveringen till stipendiet står bland annat att Mikael höjt kvaliteten på olika plan och engagerat eleverna i skapandet av skolmenyn. Han brukar sätta sig med eleverna i matsalen och prata med dem om vilken mat de önskar sig.
– När jag pratar med eleverna bygger jag relationer, från början var alla som musslor men nu pratar de för fullt. Jag upplever också att det inte är lika stökigt i matsalen.
Genom att involvera eleverna får han idéer om maträtter, och även om allt inte kan vara med på menyn, försöker han hitta liknande alternativ. När eleverna önskade kebabrulle, gjorde han falafelrulle som ett klimatsmart alternativ. Ett annat önskemål från eleverna var sushi, vilket Mikael snabbt insåg inte var praktiskt möjligt för femhundra elever. Istället deltog han i högstadiets hemkunskapslektioner och gjorde sushi med dem. Han har även haft näringslära med de yngre eleverna
– Jag frågade lärarna om jag fick komma till klassrummet och de var positiva eftersom de då pratade om kroppen. Jag tog med spenat och frukter som eleverna fick titta och känna på, och vi gjorde smoothie med spenat, banan och mango.
En av anledningarna till att han gärna går ut i klasserna och träffar dem är att han vill att eleverna ska bli intresserade av att arbeta i kök. Han vill också att de ska förstå vikten av balanserad kost.
– Jag tar gärna in dem i köket så att de får vara med. Vi har haft nior som har praktiserat och vi har haft en praktikant från gymnasiet. Genom näringslära hoppas jag att eleverna ska lära sig att få i sig alla näringsämnen för att hålla sig pigga hela dagen.
Mikael tror att nyckeln till hög kvalitet på skolmåltider är att laga maten på plats och att ha frihet att bestämma menyn.
– När man får bestämma sin meny blir det lättare att styra också. Eleverna här kanske inte gillar samma mat som eleverna på Björkskatan.
Under sitt år på Örnässkolan har Mikael hunnit med en hel del. Han har bland annat deltagit i öppet hus för blivande förskole- och sjundeklassare, där han bjöd på fika och berättade om menyn och sina tankar kring den.
– Jag tycker det blev bra för det blev en naturlig samlingspunkt där även lärarna kunde stå och prata med besökarna.
Hur hittar du inspiration?
– Jag har jobbat länge som kock och har ganska mycket i bagaget som jag kan tänka mig att testa. Sen tittar jag mycket på matprogram där jag får en del inspiration. Det är ju trender i mat också. Vi har till exempel kört Poké bowle en gång vilket var ett önskemål från eleverna.