Inspirerande och välbesökt konferens om kulturens kraft i samhället

Drygt 200 deltog i den uppskattade konferensen Kulturkraft, som för tredje året ägde rum den 20 november på Kulturens hus. På programmet stod föreläsningar, samtal och goda exempel på kulturens roll för att skapa attraktiva samhällen där människor trivs och vill bo.

Konferensen arrangerades i samarbete mellan Luleå kommun, Bodens Kommun, Piteå Science Park, Norrbottensteatern och Region Norrbotten som ett led i att stärka kulturens roll i samhällsomvandlingen i länet. Inbjudna var näringslivet, kulturlivet, offentlig sektor och politiker från länet och landet. Utgångspunkt för konferensen var kulturens roll som platsutveckling.

Utgångspunkt för konferensen var förstudien ”Kulturens plats i framtidens Luleå”. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kulturens hus stod som värd för konferensen Kulturkraft, på scen moderator Anders Rydell

Förstudien "Kulturens plats i framtidens Luleå" har inspirerat till denna konferens och belyser att just kultur är en central drivkraft för att skapa ett attraktivt och hållbart Luleå, särskilt i den pågående gröna omställningen. Den lyfter bland annat att ett starkt kulturliv främjar demokrati, folkhälsa och företagsamhet.

Moderator var Anders Rydell journalist och författare.

Ett program fyllt av spännande talare och paneldebatter som belyste bland annat finansiering, samarbeten mellan kultur och kreativa branscher som kopplas ihop med industrier, tech och andra starka branscher i norr. Ett sätt att forma nya vägar framåt och möjligheter att ta del av varandras verktygslådor.

 

Dagens första talare

magfalena malm

Mia Wahlström, doktor i samhällsplanering och forskare delade med sig av sin forskning. Med exempel från både Sverige och internationella sammanhang berättade hon om hur fysiska miljöer och immateriella värden samspelar och stärker platsens unika karaktär. Om hur man får fram platsens själ och kulturens roll för attraktiva miljöer.

Det som ger staden en själ är berättelserna om platsen som vi gärna delar – konst på offentliga platser, statyer, skyltar och symboler som förknippas med staden. Kultur är den röda tråden, och allt bär med sig historia, förr eller nu.

Forskning visar att en stark identitet hänger ihop med att vilja bo kvar, rekommendera och känna sig nöjd.

Mia fick frågan vad hon skulle göra om hon fick bygga en ny stad?
– Jag skulle ta med människor som känner platsen. Förstå vad den betyder. Jag skulle sätta kulturen i centrum. På 1600-talet var det kyrkan mitt i byn, senare World Trade Center – nu är det dags för kulturhuset. Och låta dialogen forma staden. Konst, symbolbyggnader och traditioner är viktiga.

 

samtal 1

Anders Lindén, Marie Wårell och Hanna Isaksson

En av panelsamtalen handlade om breddad finansiering - modeord eller allvar?

I samtalet var Anders Lindén - Tango Brand Alliance, Marie Wårell - Dansinitiativet och Hanna Isaksson - näringslivskontoret Luleå kommun. På alla nivåer pratar man om breddad finansiering, handlar det enbart om politik eller ligger Sverige efter våra andra nordiska länder när det gäller samverkan med näringslivet? Just nu ligger två utredningar i pipeline kring sponsring och gåvor till kulturen, kan dessa öppna upp för mer medel och på vilket sätt.

– Om det blir avdragsgillt för företag att sponsra, ja då kommer det finnas mer kapital och fler företag som vill satsa, menar Anders Lindén.

– Breddad finansiering är komplex. Det är något negativt över ordet sponsring, det är som en "Robin Hood syn" att ta från rika och ge till fattiga. Primärt jobbar vi med samarbete med olika organisationer, vi gör det här tillsammans för samhället, säger Marie Wårell.

– Hur kan fler få tillgång till näringslivets finansiering. Vi vill komplettera så mindre organisationer och kulturskapare kan ta del av det. Det är det vi ska se om vi kan skapa via kultur och samhällsfonden, KOSA som vi ska bygga upp under tre år. En ny unik satsning där näringslivet och industrierna är med och återinvesterar i samhället, säger Hanna.

Dagens andra talare

bild5

Neil Peterson grundare och chef för Inside Track, en konsultbyrå inom kultur och kreativitet som hjälper sina uppdragsgivare – oftast större städer i Storbritannien och Europa – att skapa positiv social och ekonomisk förändring genom kultur, kreativitet, idrott och andra deltagarbaserade aktiviteter.

– Välkomna era besökare i stan. I Liverpool anslöt sig 1 000 volontärer som ville vara med. Också taxichaufförer blev ambassadörer för besökare, vilket visade att de blev mer benägna att handla och göra saker på platsen. Städer behöver nyhetsberättelser. Små städer kan använda sin historia, menar Neil.

Dagens sista talare

nr 6

Leo Razzak är, förutom skådespelare och producent i framgångsrika TV-serier, även grundare av Värmeverket, en ideell förening och en kreativ hub som erbjuder stipendier, workshops och en arbetsplats för kreatörer och artister i Bredäng i Stockholm.

”Alla vill ha nyheter och kultur men ingen vill betala för det!”

Med en trasslig uppväxt i bagaget kom Leo i kontakt med Fryshuset som 18-åring. Där blev han sedd och fick stöd. Genom hårt arbete tog han sig framåt och blev ansvarig för företag och samhällskontakter.

– Jag blev duktig på att samarbeta med näringslivet och hitta bryggor mellan finansiärer och kulturen. Det är inte lätt att få finansiering men vi som kulturarbetare har en skyldighet att bli väldigt duktiga på att förklara värdet på de insatser vi gör.

Efter en tid som skådespelare började han reflektera om vad som var viktigt i livet och kände att han ville göra en förändring. Han funderade på hur framgångsrika ideer som Spotify och Candy King, hade uppstått - ofta i förorter och mindre samhällen. När han fick nys om en ledig lokal i Bredäng i Stockholm, den övergivna Panncentralen, väcktes en vision: här kunde något nytt skapas. En plats där människor och organisationer kan växa i en kreativ och inspirerande miljö.

– Jag har drömt om att skapa en sån verksamhet och bygga en stark närvaro, en destination. Det finns få sådana platser där de verkligen behövs, i utsatta områden. En kulturhub för att utveckla lokalt välstånd.
– En entreprenör för mig är en person som ser möjligheter där andra ser problem och vad händer, kan hända om man investerar i kreativa människor?

Leos sista medskick – Det vi gör betyder någonting. Gör så gott du kan. Gott samvete är den bästa huvudkudden.

kopia 7

Hanna Isaksson och Marie Wallstén från Luleå kommun

Luleå kommuns projektledare för konferensen är Hanna Isaksson projektledare näringslivskontoret och Marie Wallstén, enhetschef kultur och fritidsförvaltningen.

– Det blev en jättelyckad dag. Det fanns en röd tråd genom hela dagen. Tanken med konferens är bygga en plattform där vi kan prata om de här frågorna. Det har varit mycket surr under pauser och folk har sagt att det har varit mycket inspirerande, säger Marie.

Hanna håller med:

– Vi fick en överflygning om forskning, det strategiska samtalet och konkreta exemplen som visar att det kan funka hela vägen. Också vikten av professionella kulturskapare, utan dem så finns inte det andra.

 

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Sarah Gotthold Foto: Josefin Högström

Logotyp