– Jag fick så mycket stöd och hjälp som elev själv, nu vill jag ge samma upplevelse till varje elev jag möter, säger Yonas.
Yonas började sin bana inom maskinteknik, men bytte riktning när han själv blev elev på Vuxenutbildningen i Luleå. Där väcktes ett nytt intresse – inte bara för språk och lärande, utan för att stötta andra som befinner sig där han själv en gång var. Sedan 2018 arbetar han som lärarassistent/handläggare på Vuxenutbildningen, ett jobb som innebär många olika uppgifter; undervisning, IT-stöd, salssamordning och teknisk support till elever och kollegor.
– Det är ett varierat jobb och det är det jag gillar. Framför allt är det meningsfullt och jag har världens bästa kollegor, säger han med ett leende.
Mobilanpassad studieplattform för dem som står längst ifrån
Yonas jobbar med elever inom SFI (svenska för invandrare), ofta personer med kort skolbakgrund. Många av dem har inte dator eller tillgång till traditionell studieteknik, något som kan bli ett hinder i en tid där digitalt lärande är normen.
– Många av våra elever jobbar heltid, har familj och pluggar samtidigt. Vissa har inte ens en dator. Därför skapade jag en studieplattform som fungerar direkt i mobilen, med låg datakonsumtion och enkel navigering, berättar han.
Plattformen gör det möjligt för elever att studera hemma, på bussen eller före jobbet och är ett konkret exempel på hur digitalisering kan användas för att öka tillgänglighet och inkludering.