Snabbt och smidigt med cykel i jämförelse med bil
Det är en frostnupen dag i november när vi träffar Thomas Modig och William Larsson för ett samtal kring hur det är att dagligen cykla i tjänsten. De jobbar båda i Björkskatans hemtjänstgrupp som är en av ett 20-tal olika hemtjänstgrupper inom Luleå kommun. Att hoppa på cykeln och rulla iväg på två hjul är i princip alltid både snabbare och enklare än att ta bilen i de mer geografiskt begränsade hemtjänstområdena enligt dem.
– Det går väldigt snabbt med cykel, det är en smidighet i jämförelse med att framföra sig med bil här på Björkskatan. Som ett exempel, om man ska bara ett kvarter härifrån så blir det en väldig omväg om jag måste köra bil runt hela vägen dit. Tar jag cykeln så kan jag i princip rulla ner till Snövägen på nån minut bara, förklarar Thomas.
– Det är även svårt att hitta parkering inne på områdena, det är mycket privata parkeringar och man måste ha olika typer av tillstånd överallt, vilket blir väldigt omständligt. Det blir mycket krångligare med bil helt enkelt, fyller William i.
Det är lite olika upplagt i de olika hemtjänstgrupperna men på Björkskatan har de varsin egen tjänstecykel eftersom de tycker det funkar bättre än att man har ett antal cyklar att dela på. Genom att alla de fast anställda har en egen tjänstecykel så lär man känna sin cykel och kan ha rätt höjd på sadel och styre. När cyklarna behöver servas så skickar de ett mejl till en cykelreparatör i stan som kommunen har avtal med och då kommer de och hämtar cyklarna och någon eller några dagar senare står de utanför samlingslokalen igen, färdiga att cykla vidare på.
– Det är väldigt smidigt, säger William. De enklare sakerna sköter vi själva här på plats, till exempel byter slangar vid punktering eller fixar bromsar, men större grejer och byte till vinterdäck mm sköter cykelreparatören.
– Vi har ju inte riktigt tid att hålla på med cyklarna så mycket så det är bra att vi har den här möjligheten att skicka i väg dem och få de fixade tillbaka, säger Thomas.