Utöver den Luleå kommun-prydda fasaden så är det brunröda tegelhuset detsamma. Insidan på Luleå kommuns servicecenter har däremot fått sig ett ordentligt lyft. Receptionen är ljus, luftig och varm. Det är inte bara fint, här finns också flera åtgärder för att göra ytan trygg för både besökare och personal. I receptionen sitter kommunvägledare redo för att hjälpa till med besökarnas ärenden. En av dem är Ellen Nilsson Suikki, som brinner för god service.
Hej Ellen! Hur känns den nya lokalen?
– Det känns jättebra! Det är roligt att få sitta under samma tak som de man mejlar med varje dag och bara sett ett namn på tidigare. Det är också kul att få hantera flera olika typer av ärenden och smidigt att majoriteten av kommunens service utgår från samma reception. Det förminskar misstolkningar när vi har all kompetens på samma ställe. Vi måste inte heller dirigera ärenden fram och tillbaka mellan receptionerna, vilket bidrar till bättre service för invånarna.
Vad kommer man kunna få hjälp med?
– Man kan få hjälp med massa olika saker. Bland annat att få stöd i att hitta och använda e-tjänsterna som finns på lulea.se, att fylla i blanketter och få svar på frågor som gäller kommunens service i stort.
Vad tror du blir den största förändringen för invånarna?
– Platsen, skulle jag säga. Vi ligger mycket mer centralt nu. Det kommer bli enklare för personer som har svårt att ta sig fram då det ligger nära kollektivtrafiken. Har man flera olika frågor så måste man inte längre gå till flera olika ställen. Nu är det mesta samlat i samma byggnad, med ett par undantag.