Kronanvägen klar för öppning

De förberedande arbetena med Kronanvägen har pågått under många år men nu genomförs de slutliga markarbetena i området. Besiktningen är gjord och öppningen av vägen sker på kvällen den 14 oktober.
– Vi är nöjd med arbetet och hoppas att vägen uppfyller förhoppningen om att sammanfoga stadsdelarna i Luleå, säger projektledare Mattias Landström vid Luleå kommun.

Mattias Landström, projektledare för Kronanvägen hoppas på att Kronanvägen ska länka samman Hertsön och Porsön

De förberedande arbetena med Kronanvägen har pågått under många år. Detaljprojekteringen av Kronanvägen var klar i årsskiftet 2022/2023 och därefter började arbetet med att röja skog på platsen. Vid den inledande skogsinventering bedömdes att det inte fanns några särskilt skyddade djurarter eller växtlighet i områden för avverkningen men projektet lade ändå stor vikt för bevarandet av befintliga skogsområden och naturmarker. Kronanvägen har terränganpassad sträckning vilket betyder att gatans placering har anpassats efter terrängen för minsta möjliga åverkan. Naturlig avledning och ytliga dagvattenlösningar med fördröjning i grön struktur har prioriterats.

Kronanvägen innebär att resvägen mellan Hertsön och Porsön förkortas med drygt två kilometer. För gående och cyklister innebär det också tryggare och säkrare vägar. Belysta, breda gång- och cykelbanor innebär tryggare och säkrare vägar och underlättar genomfart mellan Hertsön och Porsön. Gatans utformning har anpassats för långsam bilkörning och det är hastighetsbegränsning på 40 kilometer längs hela vägsträckan.

Åtgärder mot buller genomförda

Ljud och buller är, och har under planeringsfasen, varit en viktig miljöfaktor som tagits hänsyn till. Därför har gatumiljön längs Kronanvägen utformats för att minimera buller. Befintliga skogsremsor mellan gata och bebyggelse har sparats och där det behövts har det kompletterats med nya planteringar av bland annat Vårtbjörk, Oxel, Bergskörsbär, Skogslönn, Rönn och Sälg.

Kronanvägen binder ihop två stadsdelar och förkortar resvägen mellan Hertsön och Kronan och i förlängningen Porsön

Kronanvägen binder ihop två stadsdelar och förkortar resvägen mellan Hertsön och Kronan och i förlängningen Porsön

Kronanvägen gör Luleå närmare

Kronanvägen är en viktig del i utvecklingen av Luleå och är byggd med tanke på den utökade trafiken i området då Hertsöområdet förväntas bli mer expansivt. Även bostadsområdet Kronans läge är och blir genom nya byggen ett av de största bostadsområdena i Luleå och där binds flera av områdena ihop av Kronanvägen.

Förberedelser för framtida utbyggnad

Arbetet på platsen har förutom själva byggandet av Kronanvägen och dess intilliggande gång- och cykelvägar samt nya busshållplatser och ett centralt torgområde även omfattat förberedelser för framtida exploateringsområden. Exempelvis har ny förläggning av vatten- och avloppsledningar, fjärrvärme och ny fiberdragning genomförts

Kronanvägen

Kronanvägen

FAKTA

  • 228 belysningsstolpar monteras längs Kronanvägen och på Kronantorget
  • 80 träd planteras längs vägen. Vårtbjörk, Oxel, Bergskörsbär, Skogslönn, Rönn och Sälg.
  • 14 vägpassager byggs över Kronanvägen och Lerbäcksvägen
  • Fem gemensamma gemensamma övergångställen och cykelöverfarter anläggs. Dessutom ansluts cykelbanorna till nio anslutande gator
  • Gång- och cykelvägen har bredden 4,3 meter
  • Cirkulationsplatsen som ansluter till Lerbäcksvägen byggs i en attraktiv form
  • Kronanvägen förkortar sträckan mellan Hertsövägen och Bensbyvägen med 2 kilometer
  • Hastigheten på vägen tillåter 40 kilometer i timmen
  • 2 nybyggda busshållplatser skapas längs vägen
  • Enligt en trafikanalys som gjorts gällande effekterna av utbyggnaden av hela Kronandalen kommer Kronanvägen att trafikeras med 4 300 fordon per vardagsdygn år 2030.
  • Arbetet längs Kronanvägen har genomförts av Luleå kommun i samarbete med Nyab Sverige AB.
  • Mer information om Kronanvägen finns i projektsidan Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Eva Sundgren Mangi

Logotyp