Lättare att söka serveringstillstånd hos kommunen

Verksamheter eller arrangörer som söker serveringstillstånd har nu en enklare väg framåt inom Luleå kommun. Kommunen har tagit del av kommentarer och upplevelser från kunder, lyssnat och inför nu löpande åtgärder för att förenkla och förtydliga processen.

Inom Luleå kommun pågår ett projekt med att förbättra servicen för alla som bor, verkar och vistas i Luleå. Om du varit i kontakt med kommunen det senaste halvåret vill vi gärna höra dina erfarenheter i en kort intervju. Som tack får du ett presentkort. Anmäl ditt intresse här. Länk till annan webbplats.

Om du har synpunkter, klagomål eller beröm som rör Luleå kommuns verksamheter kan du lämna dem här Länk till annan webbplats. så tas de vidare till berörd verksamhet.

Bild: Shutterstock.

Med målet att ha Sveriges bästa service pågår arbete på bred front inom Luleå kommun. En verksamhetsdel som setts över under 2025 är processen för att ansöka om serveringstillstånd. Luleå kommun har, tillsammans med LTU Business, granskat processen genom att följa kundens resa, identifierat problem och arbetat med att göra förändringar.

– Under vintern gjordes djupintervjuer med personer som varit i kontakt med oss i dessa ärenden. Att få ta del av deras kommentarer och hur de upplevt kontakten med oss har varit otroligt värdefullt. Det har lett till att vi kunnat prioritera våra insatser på saker som gör skillnad för våra kunder, säger Jenny Edfeldt, Sektionschef livsmedel, alkohol och bostadsanpassning på Luleå kommun.

De svårigheter som hittills identifierats, utifrån kundintervjuer och lärdomar från SKR:s insiktsenkäter, har handlat om såväl oklarheter i vilka blanketter som ska användas och vilka tillstånd som ska sökas, som om kontakt med och återkoppling från kommunen.

– Eftersom vi arbetar med myndighetsutövning kan vi inte ge ytterligare rådgivning när en ansökan väl har skickats in. Därför är det viktigt att våra kunder får rätt stöd tidigt i processen. På så sätt kan ansökan bli komplett redan från början. En del i vår förändrade process är att vi jobbar mer proaktivt, berättar Jenny Edfeldt.

Jenny Edfeldt, sektionschef för livsmedel, alkohol och bostadsanpassning i Luleå kommun. Foto: Viveka Österman.

På avdelningen som arbetar med serveringstillstånd pågår arbetet fortfarande, men mycket har hunnit hända. De har förfinat sina rutiner för ärenden och återkoppling. De bollar ärenden mer sinsemellan för att bedömningar ska vara likvärdiga och har ökat samarbetet med andra avdelningar inom kommunen. En del blanketter för ansökan har ersatts av e-tjänster och arbete pågår med att ersätta fler.

– Jag hoppas att våra kunder upplever processen att söka serveringstillstånd som enkel och tydlig. Att de får återkoppling och insikt i vad som händer i varje steg i processen. Vi vill att det ska vara enkelt att driva verksamhet i Luleå kommun, säger Jenny.

Serveringstillstånd

  1. Innan ansökan: ett initierande möte rekommenderas
  2. Sök tillstånd, betala prövningsavgift
  3. Ansökan diarieförs
  4. Granskning, eventuell komplettering
  5. Komplett ärende: Utredning påbörjas, remissutskick till exempelvis Polismyndigheten, Skatteverket, Kronofogden och Räddningstjänsten
  6. Fortsatt utredning, kontakt med sökande
  7. Beslut: bifall eller avslag med kopia till Polisen, Länsstyrelsen och Folkhälsomyndigheten

Läs mer om när du behöver ett serveringstillstånd och ansök här. Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Brightnest

Logotyp