Med målet att ha Sveriges bästa service pågår arbete på bred front inom Luleå kommun. En verksamhetsdel som setts över under 2025 är processen för att ansöka om serveringstillstånd. Luleå kommun har, tillsammans med LTU Business, granskat processen genom att följa kundens resa, identifierat problem och arbetat med att göra förändringar.
– Under vintern gjordes djupintervjuer med personer som varit i kontakt med oss i dessa ärenden. Att få ta del av deras kommentarer och hur de upplevt kontakten med oss har varit otroligt värdefullt. Det har lett till att vi kunnat prioritera våra insatser på saker som gör skillnad för våra kunder, säger Jenny Edfeldt, Sektionschef livsmedel, alkohol och bostadsanpassning på Luleå kommun.
De svårigheter som hittills identifierats, utifrån kundintervjuer och lärdomar från SKR:s insiktsenkäter, har handlat om såväl oklarheter i vilka blanketter som ska användas och vilka tillstånd som ska sökas, som om kontakt med och återkoppling från kommunen.
– Eftersom vi arbetar med myndighetsutövning kan vi inte ge ytterligare rådgivning när en ansökan väl har skickats in. Därför är det viktigt att våra kunder får rätt stöd tidigt i processen. På så sätt kan ansökan bli komplett redan från början. En del i vår förändrade process är att vi jobbar mer proaktivt, berättar Jenny Edfeldt.


